Autor Wiadomość
Semele
PostWysłany: Pią 21:20, 22 Sty 2016    Temat postu: Racjonalność.

http://www.obi.opoka.org/zfn/004/zfn00403Zycinski.pdf

Artykuł Józefa Życińskiego o problemie psychizmu w filozofii k. Poppera:

Tu fragment: Niewatpliwie w metodologii przyrodoznawstwa stanowisko materializmu obietnic mozna uznac za naturalne. Przyrodnik bada przeciez jedynie rzeczywistosc materialna i nie moze apriorycznie okreslac, czy i gdziekonczy sie swiat materii. Przekracza to jego kompetencje i mozliwosci,
gdyz postawa taka byłaby juz wyrazem pewnej metafizyki. Ale tez
Popper nie kieruje swych zastrzezen w strone przyrodników zwiazanych
ograniczeniami metodologicznymi. Kieruje je w strone filozofów, którzy
metodologie przyrodoznawstwa przekształcili w metafizyczne artykuły
wiary, ozdabiajac jeszcze przy tym swe stanowisko nalepka naukowosci
.
To o nich własnie pisał z pozycji materializmu G. Ryle: „kiedykolwiek...
nauka osiaga swój wielki sukces, jej entuzjastyczni akolici zawsze fantazjuja, iz obecnie wszystkie kwestie sa rozwiazalne”6.
Zamiast postawy wiernego akolity, który z pokora strzeze depozytu
materialistycznych wierzen, Popper zaleca postawe otwarcia na dostepne
aktualnie dane przyrodoznawstwa i postawe poszukiwania ich całosciowej,
pełnej interpretacji filozoficznej.
Takiego otwarcia mozna dopatrzec
sie nawet u czołowego teoretyka materializmu mechanistycznego la Mettriego,który w kilka lat po opublikowaniu pracy L’Homme machine zrewidował swe upraszczajace interpretacje w drugiej pracy noszacej znamienny tytuł Las animaux plus que machines.
Popperowskie otwarcie na dane obserwacyjne wyraza analiza zebranych
przez Ecclesa wyników badan dotyczacych biologii mózgu i neurofizjologii.
Dane te ukazuja dwukierunkowosc zaleznosci miedzy mysla
a przemianami mózgu. Ludzkie „ja” w swietle tych badan nie jawi sie
jako funkcja wysoko zorganizowanej materii, lecz przeciwnie pełni wazne
funkcje organizujace w stosunku do ludzkiego systemu nerwowego. Modyfikuje ono, selekcjonuje i czesciowo kontroluje procesy dokonujace sie
w naszym mózgu. Zaleznie od dyspozycji „ja” działalnosc pewnych pła........"


Wydaje mi się jednak, że dusza w człowieku rodzi się gdy działa na mózg otoczenie społeczne.
To ten czynnik sprawia iż mózg funkcjonuje.

Dalej Życiński pisze: Nie mamy natomiast danych
empirycznych dotyczacych funkcjonowania psychizmu ludzkiego niezwiązanego z ciałem. Dlatego tez Popper milknie. Nie chciał on właczyc do swej filozofii milczenia, które proponował Wittgenstein.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group