Forum ŚFiNiA Strona Główna ŚFiNiA
ŚFiNiA - Światopoglądowe, Filozoficzne, Naukowe i Artystyczne forum - bez cenzury, regulamin promuje racjonalną i rzeczową dyskusję i ułatwia ucinanie demagogii. Forum założone przez Wuja Zbója.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Gry paragrafowe (opowiadania interaktywne)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚFiNiA Strona Główna -> Galeria twórczości
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Adeptus




Dołączył: 10 Cze 2021
Posty: 198
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 10:18, 17 Lut 2022    Temat postu: Gry paragrafowe (opowiadania interaktywne)

Nie wiem, czy słyszeliście o czymś takim, jak "gry paragrafowe". Otóż są to interaktywne opowiadania, które - jak sama nazwa wskazuje - są podzielone na "paragrafy". Nie czyta się ich od początku do końca, tylko raczej na tej zasadzie:
"Stoisz na rozwidleniu dróg. Jeśli idziesz w prawo, przejdź do paragrafu 12, jeśli w lewo do paragrafu 547".
Przechodzisz do paragrafu 12, czytasz, jest tam opis jak dochodzisz do baru, okazuje się, że jest to podła speluna, zaczepia Cię kilku gości i znowu masz wybór - chcesz się z nimi bić, idź do paragrafu 15, wolisz uciekać, idź do paragrafu 3. I tak dalej.
Swego czasu w Polsce była popularna paragrafówka "Dreszcz" oraz seria "Wehikuł Czasu" - jeśli kojarzycie te tytuły, to właśnie coś takiego.

W każdym razie, wrzucam moje trzy ukończone projekty, do działu "Gry bez prądu", gdyż rzeczone gry można sobie wydrukować i czytać/grać bez komputera.

Pierwsza - "Kręte drogi" - jest niezbyt oryginalna i niezbyt rozbudowana (na zasadzie "pierwsze koty za płoty"). Gracz wciela się w rycerza Zakonu Światłości, któremu przyjdzie się mierzyć z wielce mrocznym zagrożeniem... albo do niego dołączyć.
wersja HMTL:
[link widoczny dla zalogowanych]

Aby zacząć, uruchom plik "1start".

Druga - "Wielka Wojna Sukcesyjna - jest odrobinę (ale tylko odrobinę) bardziej oryginalna i rozbudowana. Założenie jest dosyć sztampowe, choć w "interaktywnej fikcji" chyba nie było jeszcze użyte. Miejscem akcji jest niegdyś potężne Imperium (jak wspominałem, sztampa). Ostatni cesarz umarł, nie pozostawiając męskiego potomka, w związku z czym imperialni możnowładcy rozpoczęli krwawy spór o koronę. Do konfliktu mieszają się też inne potężne frakcje, takie jak Imperialny Senat czy Kościół Hierarchistyczny, a także stłamszeni wyznawcy starych, pogańskich bogów pragnący wykorzystać wojenny chaos, by wyjść z podziemia i na nowo wznieść sztandar swojej wiary. Co gorsza, ościenne mocarstwa są gotowe wkroczyć z interwencją, by ugrać coś dla siebie. Alter ego gracza jest dawnym żołnierzem, który po zakończeniu służby osiadł na wsi, aby pędzić żywot spokojnego kmiecia. Ale pewnego dnia wojna domowa wkracza do jego osady i bohater zostaje wplątany w wir wydarzeń.
Z początku gracz kieruje jedynie własną osobą i niewielką grupą towarzyszy broni, ale w miarę rozwoju historii może uzyskać większy wpływ na wydarzenia rozgrywające się w Imperium. Czytelnik będzie dowodził oddziałami i armiami, piął się w hierarchii, zawierał sojusze i zdradzał swoich mocodawców, knuł spiski lub dokonywał bohaterskich czynów. Od jego wyborów będzie zależało to, czy jego frakcja zwycięży w wojnie, czy pomoże zasiąść na tronie komuś innemu, czy też sam zdobędzie władzę nad Imperium, czy doprowadzi państwo do rozkwitu, czy upadku, czy utwierdzi cesarską władzę, czy przekształci kraj w republikę, czy ugnie kolana przed Kościołem, czy poprowadzi wyznawców starych bogów do zemsty - i tak dalej, i tak dalej. Przewidziane są też wątki romantyczne (choć muszę przyznać, że wyszły mi wyjątkowo sztywno i kiczowato), choćby dlatego, że mariaże też są narzędziem polityki.
Gra liczy 813 paragrafów, ale ze względu na bardzo duże rozgałęzienie fabuły, jednorazowe ukończenie gry zamyka się w liczbie 8-13 wyborów, choć w ten sposób czytelnik ujrzy jedynie niewielki fragment wszystkich możliwości. Paragrafy są dosyć długie, większość z nich zajmuje ok. strony A4.

[link widoczny dla zalogowanych]



Trzecia - "Sprawy rodzinne". Ten wytwór osadzony jest w tym samym świecie, co "Wielka Wojna Sukcesyjna" , aczkolwiek istnieje kilka istotnych różnic.
- Tematyka - "Sprawy rodzinne" skupiają się na losach pretora (urzędnika wymiaru sprawiedliwości) działającego w Mieście Tronowym, stolicy Imperium. Bohater będzie musiał stawić czoła psychopatycznemu mordercy, odpowiednio postępować ze zwierzchnikami... a także własną rodziną.
- Forma - tym razem poszedłem bardziej w stronę "interaktywnego opowiadania". Oznacza to po pierwsze, że paragrafy są znacznie dłuższe niż w "Wielkiej Wojnie Sukcesyjnej" (co niestety odbiło się na trochę mniejszej ilości paragrafów - jest ich tylko 41). Po drugie - paragrafówka nie jest pisana w drugiej, lecz w trzeciej osobie, a bohaterem nie jest bezimienny awatar gracza, tylko skonkretyzowana postać. Znowuż - jest to rozwiązanie nietypowe i rozumiem, że nie każdemu przypadnie do gustu. Jeden z testerów stwierdził wręcz "Przykro mi to stwierdzić, nie jest to gra paragrafowa" (dlatego też dałem podtytuł "Opowiadanie interaktywne" zamiast "Gra paragrafowa".

PDF:
[link widoczny dla zalogowanych]



Jeśli ktoś ma jakieś uwagi nt powyższych wytworów, chętnie je poznam.


Ostatnio zmieniony przez Adeptus dnia Czw 9:28, 09 Cze 2022, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Semele
Bloger na Kretowisku



Dołączył: 09 Lis 2014
Posty: 14984
Przeczytał: 78 tematów


Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 10:30, 17 Lut 2022    Temat postu:

A mozna sobie temat wymyślić?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Adeptus




Dołączył: 10 Cze 2021
Posty: 198
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 10:34, 17 Lut 2022    Temat postu:

Przepraszam, nie bardzo rozumiem, co masz na myśli. Jeśli chcesz stworzyć własną grę tego typu, to oczywiście, możesz sobie wymyślić temat, jaki zechcesz. Jeśli natomiast chodzi Ci o granie w cudze gry - to jesteś ograniczona do opcji fabularnych przewidzianych przez twórcę, paragrafówka to nie RPG na żywo.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Semele
Bloger na Kretowisku



Dołączył: 09 Lis 2014
Posty: 14984
Przeczytał: 78 tematów


Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 11:53, 17 Lut 2022    Temat postu:

Adeptus napisał:
Przepraszam, nie bardzo rozumiem, co masz na myśli. Jeśli chcesz stworzyć własną grę tego typu, to oczywiście, możesz sobie wymyślić temat, jaki zechcesz. Jeśli natomiast chodzi Ci o granie w cudze gry - to jesteś ograniczona do opcji fabularnych przewidzianych przez twórcę, paragrafówka to nie RPG na żywo.


Ok. W ogóle w nic nie gram .. oprócz czasem szchy czy warcab.
Kiedyś tutaj dałeś ciekawą historię.
Była taka feministyczna trochę i inspirację miała ze starozytności.
Czy jestes w stanie mi to przypomnieć...

to nie było coś o meduzie??
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Semele
Bloger na Kretowisku



Dołączył: 09 Lis 2014
Posty: 14984
Przeczytał: 78 tematów


Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 11:54, 17 Lut 2022    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych](c%C3%B3rka_Forkosa)

czy chodzi tobie o opiewieści w tym stylu??

Na czym mogłaby polegać gra?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Adeptus




Dołączył: 10 Cze 2021
Posty: 198
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 12:06, 17 Lut 2022    Temat postu:

Wyjaśniłem na początku, może niejasno. Gra paragrafowa od zwykłego opowiadania różni się tym, że gracz/czytelnik może od czasu do czasu podjąć decyzję mającą wpływ na dalszy rozwój fabuły.
Powiedzmy, że czytasz "Potop" Sienkiewicza - i w pewnej chwili zamiast normalne tekstu pojawia się instrukcja "Czy chcesz, żeby Kmicic pozostał na służbie Chmielnickiego? Jeśli nie, przejdź na stronę 200, jeśli tak, przeskocz na stronę 250". W zależności od tego, jaki wybór podejmie czytelnik, zostanie skierowany do alternatywnej linii fabularnej, biorącej pod uwagę wpływ jego decyzji na dalszy przebieg historii. Jeśli wybierze stronę 200, historia dalej potoczy się jak w oryginalnym "Potopie", jeśli wybierze stronę 250 - zostanie uraczony alternatywną historią na zasadzie "co by było gdyby" (to jest taki przykład dla jasności, paragrafówka wcale nie musi bazować na jakiejś starszej, napisanej przez kogoś innego historii, ale od początku do końca być dziełem nowego twórcy z oryginalną fabułą).
Mam nadzieję, że coś rozjaśniłem.

A co do mojego wcześniejszego opowiadania, to być może chodzi Ci o to: http://www.sfinia.fora.pl/galeria-tworczosci,14/szczesliwy-dzien-meduzy-opowiadanie,19119.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Semele
Bloger na Kretowisku



Dołączył: 09 Lis 2014
Posty: 14984
Przeczytał: 78 tematów


Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 12:46, 17 Lut 2022    Temat postu:

ok. chcesz abyśmy tu w to grali??
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Adeptus




Dołączył: 10 Cze 2021
Posty: 198
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 12:48, 17 Lut 2022    Temat postu:

Co do zasady to się ściąga, otwiera i gra samemu, a potem dzieli wrażeniami, np. pisząc, jakie do jakiego zakończenia się doszło. Choć są tacy, którzy grają wspólnie, np. głosując, którą opcję wybrać (ale to chyba niepotrzebna komplikacja).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aurelka Bocianek
Mediator



Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 582
Przeczytał: 38 tematów


Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 12:57, 17 Lut 2022    Temat postu:

Adeptus napisał:
Nie wiem, czy słyszeliście o czymś takim, jak "gry paragrafowe".


Nie słyszałam, ale usłyszawszy pozbierałam pliki i zaczęłam od "Krętych dróg".
Zabiłam, bez uciekania się do magicznych sztuczek Abrakanta i została z niego "jedynie zbroja, maska, płaszcz, miecz i straszny smród."
A teraz zastanawiam się czy skręcić w prawo i pójść do grobowca św. Curiana, czy skręcić w lewo, ale wiesz życie realne na mnie czeka i muszę do garów.

Pierwsze wrażenie - pozytywne, a że forma jest krótka to jak skończę i czas pozwoli przejdę tę grę raz jeszcze tylko po to żeby zobaczyć jak wygląda druga opcja.

Jak możesz to daj namiary na ciekawe strony z takimi grami, może kogoś to zainteresuje.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Adeptus




Dołączył: 10 Cze 2021
Posty: 198
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 13:46, 17 Lut 2022    Temat postu:

Dzięki za zagranie i opinię. Chciałem z góry wyjaśnić - to nie jest tak, że są tylko dwa zakończenia, zależne od ostatniego wyboru, zakończeń jest kilkanaście i gdybyś dokonała innych wyborów na początku, w ogóle mogłabyś nie trafić do tych podziemi. To samo dotyczy innych gier.

Jeśli chodzi o strony z grami - swoje publikuję na adeptusrpg.wordpress.com (są tam też inne tytuły, niż te trzy).
Zaś wiele darmowych paragrafówek innych autorów można znaleźć na stronach [link widoczny dla zalogowanych] oraz http://www.paragrafowegranie.fora.pl/ .
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aurelka Bocianek
Mediator



Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 582
Przeczytał: 38 tematów


Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 20:22, 17 Lut 2022    Temat postu:

Dziękuję za wyjaśnienie, było potrzebne, inaczej to sobie wyobrażałam.

Za pierwszym razem szybko doszłam do końca gry zabijając Kaloara i rodzeństwo. Wróciłam do miasta.
Dzięki twojej wskazówce tylko cofnęłam się do miejsca ostatniego rozwidlenia i wybrałam drugą opcję, tu gra potoczyła się trochę dłużej, bo zostałam ugryziona, razem z rodzeństwem zabijam lisza a kolejny wybór to likwidacja rodzeństwa i samobójstwo.

Na początek, żeby zrozumieć o co w tym chodzi uważam, że takie krótkie formy są dobre, pozwalają w miarę szybko zorientować się w grze.

Po rozpakowaniu pliku widzę, że zawiera 69 html-ów (ty chyba to określasz jako paragrafy), więc wnioskuję,
że i w tej niewielkiej grze miałabym kilka gier do zagrania gdybym chciała wykorzystać tylko te niewykorzystane rozwidlenia.

Podoba mi się to co stworzyłeś i w co zagrałam. Jestem na tak.


Dziękuję za linki.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Adeptus




Dołączył: 10 Cze 2021
Posty: 198
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 19:15, 18 Lut 2022    Temat postu:

Cieszę się, że się spodobało, zapraszam do sprawdzenia innych ścieżek w tej grze oraz innych gier.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚFiNiA Strona Główna -> Galeria twórczości Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin