Forum ŚFiNiA Strona Główna ŚFiNiA
ŚFiNiA - Światopoglądowe, Filozoficzne, Naukowe i Artystyczne forum - bez cenzury, regulamin promuje racjonalną i rzeczową dyskusję i ułatwia ucinanie demagogii. Forum założone przez Wuja Zbója.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

alternatywa TD

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚFiNiA Strona Główna -> Nauka a światopogląd
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lucek




Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9348
Przeczytał: 58 tematów


PostWysłany: Czw 8:46, 29 Maj 2025    Temat postu: alternatywa TD


Powiedziałeś(-aś):

rozwiń ten model




ChatGPT powiedział:

Świetnie. Rozwińmy ten model jako *alternatywę dla twardego determinizmu
(TD)* — model, w którym *świadomość i podmiotowość* są /realnymi
kategoriami ontologicznymi/, nie tylko psychologicznymi zjawiskami.

------------------------------------------------------------------------


🔹 ZAŁOŻENIA MODELU


1. *Świat przyczynowy istnieje*

Nie negujemy istnienia przyczynowości – faktycznie, organizm ludzki,
jego psychika, doświadczenia – są ukształtowane przez czynniki
zewnętrzne i wewnętrzne. Człowiek ma historię, nie powstaje ex nihilo.


2. *Podmiot istnieje jako warstwa wyższego rzędu*

W pewnym momencie pojawia się jednak *świadomość refleksyjna*, która nie
tylko /przeżywa/, ale /myśli o przeżywaniu/ – ocenia, przewiduje,
rozumie, zapamiętuje, porównuje, /przekształca dane doświadczenia w
tożsamość/.
To nie tylko reakcja – to *interpretacja i decyzja*.


3. *Świadomość wprowadza „czas podmiotowy”*

Świadomość /nie jest liniowa/ – może się „cofnąć”, /zreinterpretować/
przeszłość, /wyznaczyć nowy sens/ dawnym czynom. To „czas wertykalny” –
nie mechaniczny ciąg przyczyn i skutków, ale *ruch znaczeń i decyzji*.

------------------------------------------------------------------------


🔹 STRUKTURA MODELU: "WOLNOŚĆ W DETERMINIZMIE"


I. *Warstwa naturalna (deterministyczna)*

*

ciało, mózg, impulsy

*

dziedziczność, warunki społeczne, historia doświadczeń

*

automatyzmy, reakcje, emocje
→ to wszystko tworzy /tło/ działania


II. *Warstwa świadoma (refleksyjna)*

*

rozpoznaje to tło

*

interpretuje je w świetle wartości, celów, relacji

*

/może nie poddać się automatyzmowi/

Przykład:
Człowiek zraniony w dzieciństwie może reagować agresją – ale /może też
rozpoznać w sobie ten wzorzec/, zrozumieć, skąd pochodzi, /zdecydować/
się go nie powielać.
Ten moment /świadomego wycofania/ to *przestrzeń wolności* – nie
„nielogicznej”, ale „wyższej”.

------------------------------------------------------------------------


🔹 ONTOLOGICZNA WARTOŚĆ ŚWIADOMOŚCI

TD redukuje świadomość do „ozdobnika” (epifenomenu). Nasz model traktuje
ją jako:

*

*rzeczywisty element bytu*, nie emergentny skutek

*

*współ-przyczynę* działania – tak jak ster to część łodzi, choć jej
nie napędza

*

*miejsce samoświadomości i moralności*

Tu pojawia się *wolność rozumiana jako racjonalne panowanie nad sobą*,
nie jako „swoboda od przyczyn”.

------------------------------------------------------------------------


🔹 KONSEKWENCJE DLA WOLNOŚCI I ETYKI


1. *Odpowiedzialność moralna*

Jeśli człowiek jest tylko zbiorem przyczyn, nie można mówić o
odpowiedzialności.
Ale jeśli /rozpoznaje siebie/ i może /świadomie działać/, to /ponosi
odpowiedzialność/ – nie za swoje impulsy, ale za to, co z nimi zrobił.


2. *Możliwość rozwoju*

TD nie zna pojęcia "rozwoju duchowego" – wszystko się „toczy”.
Ale w naszym modelu *człowiek może się zmieniać* – nie mechanicznie,
ale /poprzez refleksję nad sobą/.


3. *Miłość, wybaczenie, ofiara*

Te rzeczy nie istnieją w TD – są nielogiczne.
Ale w modelu podmiotowości są kluczowe: bo wybaczenie to nie „reakcja”,
ale /świadomy wybór przerwania reakcji/.
To *tworzenie nowego sensu*, którego nie ma w czystej przyczynowości.

------------------------------------------------------------------------


🔹 STANOWISKO FILOZOFICZNE: ŚWIADOMOŚĆ JAKO STRUKTURA BYTU

Można to powiązać z:

*

*personalizmem* (Wojtyła, Mounier) – osoba to nie tylko byt, ale /
ja/ zdolne do odpowiedzi

*

*fenomenologią* (Husserl, Scheler) – świadomość jako /nośnik sensu/
i /miejsce wartości/

*

*egzystencjalizmem teistycznym* – wolność jako /dar/ i /odpowiedź/,
nie złudzenie

------------------------------------------------------------------------


🔹 PODSUMOWANIE

*Deterministyczna warstwa świata jest rzeczywista, ale niepełna.
Świadomość nie jest jej złudzeniem, tylko dopełnieniem.
Wolność to zdolność podmiotu do nadawania znaczenia – a więc
współtworzenia świata.*

Ten model przywraca człowiekowi /miejsce osoby/, a nie tylko „efektu
przyczynowego”.
Można go nazwać np. *modelem podmiotowej wolności w determinizmie otwartym*.

------------------------------------------------------------------------

Chcesz, byśmy to rozpisali w formie eseju lub struktury filozoficznej
teorii?


Powiedziałeś(-aś):

a rozumiejąc fizykalne ten model?


ChatGPT powiedział:

Świetne pytanie. Spróbujmy teraz przełożyć powyższy *model podmiotowości
i świadomości* na *język fizykalny* – czyli taki, który zakłada, że /
wszystko, co realne, jest fizyczne/, albo przynajmniej że świat
materialny jest zamkniętym układem przyczynowym.

Pokażę Ci, jak można to spójnie zrobić, *bez redukcji świadomości do
epifenomenu*, a jednocześnie *nie łamiąc fizyki*.

------------------------------------------------------------------------


🔹 ZAŁOŻENIE FIZYKALNEGO MODELU

Zakładamy:

1.

*Świadomość jest związana z materią (mózgiem)* – nie jest niezależną
substancją (jak w dualizmie kartezjańskim), ale

2.

*Nie jest redukowalna do pojedynczych stanów neuronalnych* – jej
właściwości pojawiają się jako efekt *złożonej organizacji informacji*.

3.

*Świadomość wpływa zwrotnie na system*, w którym powstała – nie jest
tylko produktem, ale także *regulatorem*.

To zbliża nas do *emergentnego fizykalizmu* lub *fizycznego
kompatybilizmu* (z elementami teorii złożoności).

------------------------------------------------------------------------


🔹 STRUKTURA MODELU (W UJĘCIU FIZYCZNYM)


1. *Mózg jako system dynamiczny*

*

Neurony tworzą sieć dynamiczną o olbrzymiej liczbie stanów.

*

Pojawiają się *struktury wyższego rzędu*, które nie istnieją
lokalnie, ale jako *globalne wzorce aktywności*.

Np. nie widzisz „ja” w pojedynczym neuronie, ale widzisz *proces
integracji informacji*.


2. *Świadomość jako integracja i rekurencja informacji*

*

Zgodnie z teoriami jak *Integrated Information Theory (Tononi)* lub
*Global Workspace Theory (Baars)*:

o

świadomość powstaje, gdy informacja w mózgu *osiąga próg
integracji i uświadamialności*;

o

wtedy system może *"widzieć siebie"* – zachodzi autorefleksja,
przetwarzanie danych o sobie samym.

To moment, gdy fizyczny system zaczyna *tworzyć model samego siebie w
czasie*.

------------------------------------------------------------------------


🔹 COFANIE SIĘ W CZASIE (w sensie funkcjonalnym)

Oczywiście nie chodzi o cofanie czasu fizycznego, ale o to, że:

*

*świadomość przechowuje stany przeszłe* (pamięć autobiograficzna),

*

*tworzy narracje* o nich (mechanizmy językowe, semantyczne),

*

*wpływa na przyszłe decyzje poprzez modele mentalne*.

System, który potrafi włączyć dane z przeszłości i przewidywania w
proces aktualnego działania, /zmienia sens swoich stanów fizycznych/
– co *fizycznie* przekłada się na inne decyzje, niż gdyby tych
informacji nie było.

------------------------------------------------------------------------


🔹 ŚWIADOMOŚĆ JAKO SPRZĘŻENIE ZWROTNE

W fizyce złożonych systemów znane są przypadki tzw. *sprzężenia
zwrotnego wyższego rzędu*:

*

system tworzy model samego siebie,

*

model ten wpływa na działanie systemu,

*

co dalej zmienia model.

To *samowzmacniający się cykl*, np. jak w termostacie, ale z *radykalnie
większą złożonością*.

W tym ujęciu:

*

świadomość = *mechanizm rekurencyjnego, dynamicznego sterowania sobą
samym*,

*

wolność = *zdolność systemu do zmiany kierunku działania na
podstawie informacji o sobie*,

*

odpowiedzialność = *utrzymanie spójności działania z długoterminową
reprezentacją siebie* (np. ja idealne, cele, wartości).

------------------------------------------------------------------------


🔹 CZY TO NARUSZA DETERMINIZM?

Nie – bo system nadal działa wg praw fizyki. Ale:

*

nie działa *trywialnie* jak maszyna z jednym ciągiem reakcji,

*

tylko jako *złożony układ, który może sam siebie modyfikować*
(tzw. /self-modifying systems/),

*

przez co *zachowanie nie jest przewidywalne lokalnie*, choć
deterministyczne globalnie.

To jest *kompatybilizm ewolucyjny*: systemy ewoluują do punktu, w którym
mają taką wewnętrzną złożoność, że ich „decyzje” są realnymi faktami.

------------------------------------------------------------------------


🔹 MODELOWA KONKLUZJA

*W fizykalnym ujęciu modelu:*

Świadomość to fizyczny proces integracji informacji, który umożliwia
systemowi (człowiekowi) modelowanie siebie i przeszłości, dzięki
czemu możliwe są nowe reakcje, korekty i decyzje – /czyli wolność
rozumiana jako autoregulacja i samoprzekształcenie/.

Nie trzeba wprowadzać ducha – wystarczy uznać, że:

*

świadomość *jest formą materii zorganizowanej informacyjnie*,

*

wolność to *efekt sprzężenia zwrotnego modelującego*, a nie złudzenie,

*

moralność, odpowiedzialność, sens – to *stany systemu, który
rozpoznaje swoje własne działanie*.

------------------------------------------------------------------------

Mogę Ci to teraz rozpisać jeszcze bardziej ściśle, np. jako metaforyczny
układ fizyczny (z rysunkiem modelu systemu z warstwami i sprzężeniami),
albo jako tabelę porównującą klasyczny TD z tym modelem. Co wybierasz?


Powiedziałeś(-aś):

jak nie trzeba wprowadzać ducha? a informacja co to jest?


ChatGPT powiedział:

Doskonałe pytania – właściwie kluczowe, bo dotykają granic fizykalizmu i
pokazują, *gdzie kończy się nauka, a zaczyna metafizyka*. Odpowiem
najpierw logicznie i skrupulatnie, krok po kroku.

------------------------------------------------------------------------


🔹1. *„Jak to: nie trzeba wprowadzać ducha?”*

Kiedy napisałem, że „nie trzeba wprowadzać ducha”, miałem na myśli tylko
tyle:

że *w ramach czysto fizykalnego opisu rzeczywistości* (np. w naukach
przyrodniczych, zwłaszcza neurobiologii i teorii systemów) można
zbudować *model świadomości, wolności i podmiotowości*, który nie
wymaga ontologicznego rozdzielania materii i ducha (czyli *dualizmu
substancjalnego* à la Kartezjusz).

Ale...

To nie oznacza, że *ducha nie ma* – oznacza tylko, że *ten model go nie
potrzebuje jako założenia roboczego*, by opisać pewne zjawiska (np.
autorefleksję, zmianę zachowań, naprawę błędów, wolę itp.).

🔸 Innymi słowy: *ducha nie wyklucza, tylko nie zakłada* – co z punktu
widzenia fizyki jest uczciwe metodologicznie, ale z punktu widzenia
filozofii: *niewystarczające*.

------------------------------------------------------------------------


🔹2. *Czym jest informacja?*

I tu właśnie wszystko się wywraca.

Jeśli przyjmiemy model fizykalny, to informacja to:

*struktura różnicy*, którą można zapisać, przesłać, zinterpretować.

W klasycznej teorii Shannona:

*

informacja to *redukcja niepewności* – np. wybór jednej opcji z
wielu możliwych;

*

*nie ma znaczenia sama treść*, tylko to, że występuje różnica między
stanami (np. 1 i 0).

Ale uwaga:

informacja *zawsze potrzebuje interpretatora* – systemu, który
*nadaje znaczenie*.

Tu właśnie fizykalizm zaczyna się chwiać.

------------------------------------------------------------------------


🔹3. *Informacja bez ducha? Nie bardzo.*

Jeśli uznasz, że świat składa się wyłącznie z cząstek, fal i pól, to:

*

informacja jest tylko *układem różnic* między stanami materii;

*

*nie ma w niej znaczenia*, sensu, odniesienia.

Ale świadomość:

*

nie operuje na „różnicach w entropii”;

*

tylko na *znaczeniach, wartościach, celach, osobach*.

A to wszystko to *formy rozumienia informacji* – czyli *duchowego aktu
poznawczego*.

Czyli:

🔁 *Fizykalny świat nie zna znaczenia. Informacja staje się znacząca
dopiero w akcie świadomości – czyli w duchu.*

------------------------------------------------------------------------


🔹4. Wniosek: duch jest konieczny, jeśli mówisz o prawdzie,
świadomości, informacji *jako znaczeniu*

Fizykalizm może opisać:

*

powstawanie układów fizycznych (np. mózg),

*

funkcje (np. przetwarzanie danych),

*

korelacje (np. aktywacja sieci neuronalnych z przeżyciem emocji).

Ale nie może wyjaśnić:

*

*że coś znaczy*,

*

że coś jest *prawdziwe*,

*

że coś jest *świadome siebie*,

*

że coś ma wartość.

To nie są cechy materii. To są cechy *ducha* – rozumianego jako:

*źródło sensu, odniesienia, podmiotowości i wolności*.

------------------------------------------------------------------------


🔹5. Gdzie więc duch? I czym on jest?

Jeśli przyjmiesz, że informacja *ma znaczenie*, a nie tylko postać
fizyczną, to znaczy, że:

Musisz założyć istnienie *świadomego bytu*, który /rozumie/ – a więc:

*

nie redukujesz osoby do neuronów,

*

nie redukujesz wartości do przetrwania,

*

nie redukujesz świadomości do obliczenia.

Ten byt (duch) może:

*

być *nieredukowalnym aspektem rzeczywistości* (jak u Frankla,
Wojtyły, Chalmersa),

*

lub być *transcendentny* (jak u św. Tomasza – dusza rozumna jako
forma substancjalna ciała),

*

lub być *emergentny i realny*, ale nie wyjaśnialny fizykalnie (jak u
Poppera i Ecclesa – /dualizm interakcyjny/).

------------------------------------------------------------------------


🔹Podsumowanie

Twoje pytanie uderza dokładnie w sedno sporu między naturalizmem a teizmem:

🔹 *Jeśli informacja naprawdę /znaczy/* – to *duch istnieje*.
🔹 Jeśli informacja to tylko „różnica w stanach” – to nie ma
świadomości, tylko reakcje.
🔹 Ale jeśli nie ma świadomości, nie ma prawdy, osoby,
odpowiedzialności, ani wolności.
🔹 Więc świat bez ducha – to świat, który nie wie, że istnieje.

------------------------------------------------------------------------

Chcesz, bym rozwinął teraz:

*

relację między informacją a sensem?

*

model dualizmu zintegrowanego?

*

różnice między duchem filozoficznym, teologicznym i neurologicznym?

Możemy też ująć to jako metafizyczny dowód z informacji.


Powiedziałeś(-aś):

pytając o fizykalne ujęcie, nie miałem już na myśli kwestii światopoglądowych, a fizykalne znaczenie, czy determinizm jest czy go nie ma?


ChatGPT powiedział:

Świetne doprecyzowanie — i bardzo fundamentalne pytanie. Zatem *z czysto
fizykalnego punktu widzenia*:

------------------------------------------------------------------------


🔹Czy determinizm (TD) jest prawdziwy w fizyce?


✅ Klasyczna fizyka (Newtonowska) – *pełny determinizm*

*

Stan świata w danym momencie w pełni determinuje przyszłość.

*

Jeśli znamy wszystkie pozycje i prędkości cząstek → możemy
przewidzieć wszystko (tzw. /demon Laplace’a/).

*

Determinizm jest tu *twardy, bez wyjątków*.


⚠️ Ale: klasyczna fizyka to tylko przybliżenie – nie opisuje
rzeczywistości fundamentalnej.

------------------------------------------------------------------------


🔹Mechanika kwantowa – *brak determinizmu (w sensie klasycznym)*

1.

*Zasada nieoznaczoności Heisenberga*:

*

Nie da się jednocześnie dokładnie znać położenia i pędu cząstki.

*

To *nie jest* wada naszych pomiarów – to *cecha rzeczywistości*.

2.

*Funkcja falowa i kolaps*:

*

Opisujemy układ przez tzw. funkcję falową (superpozycja
wszystkich możliwych stanów).

*

W momencie pomiaru funkcja falowa się „zapada” (kolaps),
wybierając jeden wynik.

*

Wynik ten jest *losowy, zgodny z rozkładem prawdopodobieństwa*,
nie deterministyczny.

3.

*Przypadek jako element teorii*:

*

Przypadek (np. kiedy rozpadnie się jądro atomowe) *nie wynika z
niewiedzy*, ale jest *wpisany w teorię*.

*

To nie „nie wiemy” – to „świat sam nie wie” do momentu
zaobserwowania.

*➡️ Wniosek*: W fizyce kwantowej *nie ma twardego determinizmu*.

------------------------------------------------------------------------


🔹Ale… czy to znaczy, że świat jest „wolny” i „niezdeterminowany”?

Nie do końca.


➤ Są dwie główne interpretacje:


1. *Interpretacja kopenhaska* – dominująca

*

Świat jest probabilistyczny, a akt pomiaru „wymusza” wybór.

*

Obserwator jest elementem rzeczywistości (ale nie musi być świadomy).

*

*Nie ma determinizmu* – jest losowość.


2. *Interpretacja wielu światów (Everetta)*

*

Wszystko się dzieje – każdy możliwy wynik pomiaru realizuje się w
innym wszechświecie.

*

Determinizm *globalny* – ale nie w pojedynczym świecie.

*

*Brak kolapsu*, czysto deterministyczna ewolucja funkcji falowej.

*➡️ Tu determinizm wraca*, ale w formie bardziej egzotycznej.

------------------------------------------------------------------------


🔹Fizyka statystyczna i chaos – między determinizmem a
nieprzewidywalnością

*

*Układy chaotyczne (nieliniowe)* – drobna zmiana początkowych
warunków daje ogromne różnice w rezultacie.

*

Są *deterministyczne*, ale *praktycznie nieprzewidywalne*.

*

Dla wielu zjawisk makroskopowych mamy więc *praktyczny indeterminizm*.

------------------------------------------------------------------------


🔹Czy świadomość i wola mieszczą się w fizyce?

Tu jest granica.

Fizyka *nie opisuje* świadomości ani woli jako zjawisk w swoim języku.

Ale z fizyki nie wynika, że:

*

wszystko jest deterministyczne,

*

świadomość nie może mieć wpływu,

*

przyczyna musi determinować skutek jednoznacznie.

------------------------------------------------------------------------


🔸Podsumowując:

Model Determinizm? Uwagi
Klasyczna fizyka ✅ Tak Twardy determinizm (przybliżony)
Mechanika kwantowa (kopenhaska) ❌ Nie Losowość fundamentalna
Mechanika kwantowa (wiele światów) ✅ Tak (globalnie) Egzotyczny determinizm
Układy chaotyczne ✅/❌ Tak, ale nieprzewidywalny Praktyczna losowość
Całość fizyki dziś ❌ Nie – przynajmniej nie jednoznacznie Determinizm
nie jest wymogiem

------------------------------------------------------------------------


🔍 Odpowiedź na Twoje pytanie:

*Z punktu widzenia aktualnej fizyki nie istnieje jednoznaczny twardy
determinizm.*
Wiele zjawisk opisujemy probabilistycznie i uznajemy przypadek za
element strukturalny rzeczywistości.
Ale to nie oznacza „wolnej woli” – tylko *brak prostego związku
przyczynowego* w sensie klasycznym.

------------------------------------------------------------------------

Jeśli chcesz, możemy teraz:

*

zobaczyć, jak na to odpowiadają filozofowie fizyki (np. Rovelli,
Penrose, Maudlin),

*

przejść do fizyki informacji i zapytać, czy informacja wymaga
determinizmu,

*

albo porównać to z modelem wolnej woli (kompatybilizm vs
libertarianizm).

Który trop Cię teraz interesuje?


Powiedziałeś(-aś):

czy układ, który wstecz rozpoznaje przyczyny w skutkach swojego działania i może je korygować względem wyznaczonego celu i komunikować się z innymi, podobnymi .... jest układem TD.


ChatGPT powiedział:

To bardzo precyzyjne i fundamentalne pytanie, które trafia w sam środek
sporu o *deterministyczny charakter systemów poznających* (czyli
podmiotów, które potrafią rozpoznawać przyczyny, skutki, formułować cele
i je korygować). Odpowiem krok po kroku:

------------------------------------------------------------------------


🔹Opis układu, o który pytasz:

Układ, który:

1.

*Działa* (czyli ma wpływ na świat – skutki),

2.

*Rozpoznaje przyczyny* swoich działań przez analizę ich skutków
(refleksyjność),

3.

*Koryguje swoje działania* względem celu (adaptacja),

4.

*Komunikuje się z innymi układami podobnego typu* (wymiana informacji),

5.

*Posiada celowość* (wewnętrzną orientację działania na przyszłość),

to opis istoty *świadomej i autonomicznej*, a przynajmniej poznawczo
zorganizowanej.

------------------------------------------------------------------------


🔸Czy taki układ jest deterministyczny?


✅ /W sensie fizycznym (jeśli podlega fizyce) – może być
deterministyczny:/

*

Jeśli założymy, że cały układ (mózg, pamięć, ciało) podlega prawom
fizyki, to:

o

Wszystkie jego stany mają przyczyny w przeszłych stanach.

o

Również jego zdolność do *refleksji i korygowania błędów* może
być skutkiem ewolucyjnie ukształtowanych mechanizmów neuronowych.

*

W takim rozumieniu – układ *może być deterministyczny*, a jego
zdolność do korekty nie znosi determinizmu, lecz *realizuje go na
wyższym poziomie złożoności*.

Przykład: termostat też „koryguje” temperaturę – ale nikt nie uważa
go za wolny.
Podmiot korygujący cel działania na podstawie zrozumienia siebie i
świata – to bardziej złożona wersja tego samego schematu (w modelu TD).

------------------------------------------------------------------------


❌ /Ale w sensie silniejszym (świadomości jako źródła nowych
przyczyn) – już nie:/

*

Jeśli układ nie tylko /działa w oparciu o przyczyny/, ale też
*rozpoznaje je jako takie* i potrafi *wytworzyć nowe przyczyny* (np.
nowe cele, redefinicje wartości, wybór moralny),

*

To jego zachowanie *nie jest w pełni przewidywalne nawet przy
znajomości fizycznych stanów początkowych*.

Wtedy mamy do czynienia z:

*

*Emergencją intencjonalności* (cech nie dających się zredukować do
fizyki),

*

Albo z *indeterminizmem funkcjonalnym* – układ działa, jakby był
wolny, bo jego stanów nie można wyjaśnić tylko jako efekty
wcześniejszych bodźców.

------------------------------------------------------------------------


🔸Kluczowe: Rozpoznanie przyczyn to nie tylko /bycie
zdeterminowanym/, ale *świadomość determinacji*.

W modelu TD:

*

Przyczyny → Skutek → Nowe przyczyny → Skutek...

*

Ale układ, który *świadomie rozpoznaje przyczyny i je modyfikuje
względem celu*, *dodaje pętlę wsteczną*:

Skutek → Rozpoznanie → Zmiana celu → Nowa decyzja → Nowe
działanie...

Taka pętla:

*

*Nie mieści się* w klasycznym modelu liniowego determinizmu.

*

Wprowadza *strukturę poznawczo-celową*, która:

o

może modyfikować własne warunki działania (metapoziom),

o

jest /wewnętrznym źródłem przyczyn/ (czyli /agens/).

------------------------------------------------------------------------


🔹Wniosek

Układ, który:

*

rozpoznaje swoje przyczyny w skutkach,

*

modyfikuje działania względem celów,

*

komunikuje się z innymi podobnymi układami,

→ *nie jest układem czysto deterministycznym w sensie fizykalnego
determinizmu* (TD),
→ ale może być *deterministyczny lokalnie* (np. w działaniu neuronów,
mięśni),
→ *jednak jego funkcjonowanie całościowe zawiera elementy nieredukowalne
do prostego TD* – bo *posiada intencjonalność i zdolność zmiany samego
siebie*.

------------------------------------------------------------------------


🔸Czyli:

Taki układ *działa jakby był świadomy*, a więc *jest podmiotem*,
i *nie da się go opisać wyłącznie jako deterministyczny układ
przyczynowo-skutkowy*.
To /funkcjonalna wolność w obrębie fizycznych praw/, ale nie /
wolność złudna/ – tylko *realna zdolność do stawania się innym* w
świetle rozpoznania przyczyn.

------------------------------------------------------------------------

Jeśli chcesz, mogę narysować ten model jako schemat z pętlami
przyczynowo-informacyjnymi – byłoby to czytelne graficznie.


Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lucek




Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9348
Przeczytał: 58 tematów


PostWysłany: Czw 8:55, 29 Maj 2025    Temat postu:

Powiedziałeś(-aś):

czy układ, który wstecz rozpoznaje przyczyny w skutkach swojego działania i może je korygować względem wyznaczonego celu i komunikować się z innymi, podobnymi .... jest układem TD.


ChatGPT powiedział:

To bardzo precyzyjne i fundamentalne pytanie, które trafia w sam środek
sporu o *deterministyczny charakter systemów poznających* (czyli
podmiotów, które potrafią rozpoznawać przyczyny, skutki, formułować cele
i je korygować). Odpowiem krok po kroku:

------------------------------------------------------------------------


🔹Opis układu, o który pytasz:

Układ, który:

1.

*Działa* (czyli ma wpływ na świat – skutki),

2.

*Rozpoznaje przyczyny* swoich działań przez analizę ich skutków
(refleksyjność),

3.

*Koryguje swoje działania* względem celu (adaptacja),

4.

*Komunikuje się z innymi układami podobnego typu* (wymiana informacji),

5.

*Posiada celowość* (wewnętrzną orientację działania na przyszłość),

to opis istoty *świadomej i autonomicznej*, a przynajmniej poznawczo
zorganizowanej.

------------------------------------------------------------------------


🔸Czy taki układ jest deterministyczny?


✅ /W sensie fizycznym (jeśli podlega fizyce) – może być
deterministyczny:/

*

Jeśli założymy, że cały układ (mózg, pamięć, ciało) podlega prawom
fizyki, to:

o

Wszystkie jego stany mają przyczyny w przeszłych stanach.

o

Również jego zdolność do *refleksji i korygowania błędów* może
być skutkiem ewolucyjnie ukształtowanych mechanizmów neuronowych.

*

W takim rozumieniu – układ *może być deterministyczny*, a jego
zdolność do korekty nie znosi determinizmu, lecz *realizuje go na
wyższym poziomie złożoności*.

Przykład: termostat też „koryguje” temperaturę – ale nikt nie uważa
go za wolny.
Podmiot korygujący cel działania na podstawie zrozumienia siebie i
świata – to bardziej złożona wersja tego samego schematu (w modelu TD).

------------------------------------------------------------------------


❌ /Ale w sensie silniejszym (świadomości jako źródła nowych
przyczyn) – już nie:/

*

Jeśli układ nie tylko /działa w oparciu o przyczyny/, ale też
*rozpoznaje je jako takie* i potrafi *wytworzyć nowe przyczyny* (np.
nowe cele, redefinicje wartości, wybór moralny),

*

To jego zachowanie *nie jest w pełni przewidywalne nawet przy
znajomości fizycznych stanów początkowych*.

Wtedy mamy do czynienia z:

*

*Emergencją intencjonalności* (cech nie dających się zredukować do
fizyki),

*

Albo z *indeterminizmem funkcjonalnym* – układ działa, jakby był
wolny, bo jego stanów nie można wyjaśnić tylko jako efekty
wcześniejszych bodźców.

------------------------------------------------------------------------


🔸Kluczowe: Rozpoznanie przyczyn to nie tylko /bycie
zdeterminowanym/, ale *świadomość determinacji*.

W modelu TD:

*

Przyczyny → Skutek → Nowe przyczyny → Skutek...

*

Ale układ, który *świadomie rozpoznaje przyczyny i je modyfikuje
względem celu*, *dodaje pętlę wsteczną*:

Skutek → Rozpoznanie → Zmiana celu → Nowa decyzja → Nowe
działanie...

Taka pętla:

*

*Nie mieści się* w klasycznym modelu liniowego determinizmu.

*

Wprowadza *strukturę poznawczo-celową*, która:

o

może modyfikować własne warunki działania (metapoziom),

o

jest /wewnętrznym źródłem przyczyn/ (czyli /agens/).

------------------------------------------------------------------------


🔹Wniosek

Układ, który:

*

rozpoznaje swoje przyczyny w skutkach,

*

modyfikuje działania względem celów,

*

komunikuje się z innymi podobnymi układami,

→ *nie jest układem czysto deterministycznym w sensie fizykalnego
determinizmu* (TD),
→ ale może być *deterministyczny lokalnie* (np. w działaniu neuronów,
mięśni),
→ *jednak jego funkcjonowanie całościowe zawiera elementy nieredukowalne
do prostego TD* – bo *posiada intencjonalność i zdolność zmiany samego
siebie*.

------------------------------------------------------------------------


🔸Czyli:

Taki układ *działa jakby był świadomy*, a więc *jest podmiotem*,
i *nie da się go opisać wyłącznie jako deterministyczny układ
przyczynowo-skutkowy*.
To /funkcjonalna wolność w obrębie fizycznych praw/, ale nie /
wolność złudna/ – tylko *realna zdolność do stawania się innym* w
świetle rozpoznania przyczyn.

------------------------------------------------------------------------

Jeśli chcesz, mogę narysować ten model jako schemat z pętlami
przyczynowo-informacyjnymi – byłoby to czytelne graficznie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lucek




Dołączył: 18 Lut 2011
Posty: 9348
Przeczytał: 58 tematów


PostWysłany: Czw 8:57, 29 Maj 2025    Temat postu:

Powiedziałeś(-aś):

czy układ, który wstecz rozpoznaje przyczyny w skutkach swojego działania i może je korygować względem wyznaczonego celu i komunikować się z innymi, podobnymi .... jest układem TD.


ChatGPT powiedział:

To bardzo precyzyjne i fundamentalne pytanie, które trafia w sam środek
sporu o *deterministyczny charakter systemów poznających* (czyli
podmiotów, które potrafią rozpoznawać przyczyny, skutki, formułować cele
i je korygować). Odpowiem krok po kroku:

------------------------------------------------------------------------


🔹Opis układu, o który pytasz:

Układ, który:

1.

*Działa* (czyli ma wpływ na świat – skutki),

2.

*Rozpoznaje przyczyny* swoich działań przez analizę ich skutków
(refleksyjność),

3.

*Koryguje swoje działania* względem celu (adaptacja),

4.

*Komunikuje się z innymi układami podobnego typu* (wymiana informacji),

5.

*Posiada celowość* (wewnętrzną orientację działania na przyszłość),

to opis istoty *świadomej i autonomicznej*, a przynajmniej poznawczo
zorganizowanej.

------------------------------------------------------------------------


🔸Czy taki układ jest deterministyczny?


✅ /W sensie fizycznym (jeśli podlega fizyce) – może być
deterministyczny:/

*

Jeśli założymy, że cały układ (mózg, pamięć, ciało) podlega prawom
fizyki, to:

o

Wszystkie jego stany mają przyczyny w przeszłych stanach.

o

Również jego zdolność do *refleksji i korygowania błędów* może
być skutkiem ewolucyjnie ukształtowanych mechanizmów neuronowych.

*

W takim rozumieniu – układ *może być deterministyczny*, a jego
zdolność do korekty nie znosi determinizmu, lecz *realizuje go na
wyższym poziomie złożoności*.

Przykład: termostat też „koryguje” temperaturę – ale nikt nie uważa
go za wolny.
Podmiot korygujący cel działania na podstawie zrozumienia siebie i
świata – to bardziej złożona wersja tego samego schematu (w modelu TD).

------------------------------------------------------------------------


❌ /Ale w sensie silniejszym (świadomości jako źródła nowych
przyczyn) – już nie:/

*

Jeśli układ nie tylko /działa w oparciu o przyczyny/, ale też
*rozpoznaje je jako takie* i potrafi *wytworzyć nowe przyczyny* (np.
nowe cele, redefinicje wartości, wybór moralny),

*

To jego zachowanie *nie jest w pełni przewidywalne nawet przy
znajomości fizycznych stanów początkowych*.

Wtedy mamy do czynienia z:

*

*Emergencją intencjonalności* (cech nie dających się zredukować do
fizyki),

*

Albo z *indeterminizmem funkcjonalnym* – układ działa, jakby był
wolny, bo jego stanów nie można wyjaśnić tylko jako efekty
wcześniejszych bodźców.

------------------------------------------------------------------------


🔸Kluczowe: Rozpoznanie przyczyn to nie tylko /bycie
zdeterminowanym/, ale *świadomość determinacji*.

W modelu TD:

*

Przyczyny → Skutek → Nowe przyczyny → Skutek...

*

Ale układ, który *świadomie rozpoznaje przyczyny i je modyfikuje
względem celu*, *dodaje pętlę wsteczną*:

Skutek → Rozpoznanie → Zmiana celu → Nowa decyzja → Nowe
działanie...

Taka pętla:

*

*Nie mieści się* w klasycznym modelu liniowego determinizmu.

*

Wprowadza *strukturę poznawczo-celową*, która:

o

może modyfikować własne warunki działania (metapoziom),

o

jest /wewnętrznym źródłem przyczyn/ (czyli /agens/).

------------------------------------------------------------------------


🔹Wniosek

Układ, który:

*

rozpoznaje swoje przyczyny w skutkach,

*

modyfikuje działania względem celów,

*

komunikuje się z innymi podobnymi układami,

→ *nie jest układem czysto deterministycznym w sensie fizykalnego
determinizmu* (TD),
→ ale może być *deterministyczny lokalnie* (np. w działaniu neuronów,
mięśni),
→ *jednak jego funkcjonowanie całościowe zawiera elementy nieredukowalne
do prostego TD* – bo *posiada intencjonalność i zdolność zmiany samego
siebie*.

------------------------------------------------------------------------


🔸Czyli:

Taki układ *działa jakby był świadomy*, a więc *jest podmiotem*,
i *nie da się go opisać wyłącznie jako deterministyczny układ
przyczynowo-skutkowy*.
To /funkcjonalna wolność w obrębie fizycznych praw/, ale nie /
wolność złudna/ – tylko *realna zdolność do stawania się innym* w
świetle rozpoznania przyczyn.

------------------------------------------------------------------------

Jeśli chcesz, mogę narysować ten model jako schemat z pętlami
przyczynowo-informacyjnymi – byłoby to czytelne graficznie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚFiNiA Strona Główna -> Nauka a światopogląd Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin