Forum ŚFiNiA Strona Główna ŚFiNiA
ŚFiNiA - Światopoglądowe, Filozoficzne, Naukowe i Artystyczne forum - bez cenzury, regulamin promuje racjonalną i rzeczową dyskusję i ułatwia ucinanie demagogii. Forum założone przez Wuja Zbója.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Mord na Sprawiedliwym i jego Zmartwychwstanie
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 2046, 2047, 2048 ... 2061, 2062, 2063  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚFiNiA Strona Główna -> Więzienie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aurelka Bocianek
Mediator



Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 700
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 9:22, 06 Gru 2024    Temat postu:

Semele napisał:
Więzienie mogloby sie stać tak w ogóle Subforum forum sfinia.

Więzienie jest subforum forum Śfinia i możesz w nim zakładać kolejne wątki.
Sprawa dotyczy tylko i wyłącznie wątku "Mord na Sprawiedliwym i jego Zmartwychwstanie", który jest tematem Pana Baryckiego,
ale nikt tego nie szanuje traktując wątek jak miejsce do obnażania niedoskonałości swojego intelektu, ładnie mówiąc.

Poza tym Więzienie a nie wątek Pana Adama to miejsce "Miejsce wiecznego zesłania zbyt upadłych postów z DR*
Może zawierać treści nieodpowiednie dla niepełnoletnich", jak głosi napis nad wejściem.
Tu można brzydko mówić, co nie oznacza, że koniecznie trzeba to robić w "Mordzie...".
Masz jeszcze "Gwiezdne wojny" gdzie możesz kursorem wydłubać oko oponenta.

Prościej tego nie potrafię wytłumaczyć.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aurelka Bocianek
Mediator



Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 700
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 22:32, 06 Gru 2024    Temat postu:

Przymierzam się do zakupu dwóch książek, pierwsza to "Kiedy opadły maski" Philippe De Villiersa a druga nosi tytuł "Nadchodząca fala. Sztuczna inteligencja, władza i najważniejszy dylemat ludzkości w XXI wieku" Mustafy Suleymana i Michaela Bhaskara.
Ciekawa jestem tej drugiej, tym bardziej, że Suleyman jest współzałożycielem firmy zajmującej się rozwijaniem sztucznej inteligencji, więc wie o czym pisze.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ojej
Gość






PostWysłany: Sob 10:05, 07 Gru 2024    Temat postu:

Al już jest , jak zmieni nasze życie, czy należy się jej obawiać? to ciekawe pytania.
Może nie doceniamy niebezpieczenstwa jakie niesie? O czym przekonamy się szybciej niż myslimy.
Jeśli przeczytasz Aurelko to podziel się opinią, poproszę
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Sob 12:19, 07 Gru 2024    Temat postu:

Paniom nic ze strony AI nie grozi, na pewno nie zauważą różnicy.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ojej
Gość






PostWysłany: Sob 17:42, 07 Gru 2024    Temat postu:

potomek mordercy Polaków pisze tak:

Bogdan Czerwak, szef OUN, opublikował na swoim kanale posta:

"Polska zamierza wprowadzić odpowiedzialność karną na poziomie ustawodawczym za propagandę ideologii OUN i UPA, tj. ideologii ukraińskiego nacjonalizmu, której celem jest przywrócenie niepodległości państwowej Ukrainy.

Bóg wie, że Ukraina zrobiła i robi wszystko, co możliwe, aby uniknąć ukraińsko-polskiej konfrontacji na tle historycznym, co byłoby korzystne dla naszego wspólnego wroga, Moskwy.

Ale Bóg widzi również, że Polska nie potrzebuje zrozumienia. Polscy politycy muszą tańczyć na kościach ofiar Wołynia tylko po to, by zaspokoić swoje partyjne ambicje.

Polska stacza się w ślepy zaułek jaskiniowego szowinizmu!

Jeśli Sejm przyjmie stosowną ustawę, która została już zarejestrowana, Ukraina powinna wycofać swój wniosek o ułatwienie wydawania zezwoleń na ekshumacje. Niech najpierw zostaną odrestaurowane wszystkie zbezczeszczone ukraińskie groby w Polsce.

Ukraina nie będzie jak Polska wzniecać antypolskiej histerii. Ale Ukraina postawi na ich miejscu polskich szowinistów, którzy myślą, że złapali Pana Boga za nogi i stanęli po stronie naszego wroga, który chce zniszczyć ukraińską pamięć i tożsamość narodową.

Nie uda się wam, panowie!"
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aurelka Bocianek
Mediator



Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 700
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 19:17, 07 Gru 2024    Temat postu:

Ojej napisał:
Al już jest


To prawda, podobnie jak to, że AI odkryła antybiotyk zwalczający antybiotykooporne bakterie, nazywa się halicyna.
AI łączy związki, o połączeniu których człowiek by nie pomyślał, testuje.

Po zidentyfikowaniu halicyny naukowcy wykorzystali swój model do przeanalizowania ponad 100 milionów molekuł wybranych z bazy ZINC15, w której znajduje się około 1,5 miliarda molekuł.
Analiza trwała trzy doby, a sztuczna inteligencja znalazła 23 molekuły, które są niepodobne do żadnego istniejącego antybiotyku i nie powinny być toksyczne dla ludzi.
Podczas testów in vitro stwierdzono, że 8 z tych molekuł wykazuje właściwości antybakteryjne, z czego 2 są szczególnie silne. Uczeni planują dalsze badania tych molekuł oraz analizę pozostałych związków z ZINC15.


Zwróć uwagę na liczby - 100 milionów molekuł, to robi wrażenie, ale żeby to przetwarzać potrzebne są rzetelne dane, to AI może dostać od naukowców, naukowców z różnych dziedzin, ale dostaje też śmieci z obiegu otwartego.
Nie pamiętam gdzie o tym czytałam, że są braki w wysokiej jakości danych treningowych, AI nie przynosi przełomowych postępów a zaczyna generować straty.
Stąd otwarcie dla wszystkich, w zróżnicowanym stopniu dostępności uzależnionym od opłaty. Z internetu korzysta ponad 5 miliardów ludzi, opłata w wysokości 10 dolarów (a jest wyższa) powoduje,
że to my w tej chwili a nie jakieś firmy zaczynamy finansować te projekty.
Poniesione koszty muszą się zwrócić, tu nie jest nic za darmo, nawet do darmo.
I tu narzuca się pytanie o "moce przerobowe", te potężne serwerownie a będą jeszcze większe potrzebują ogromnej ilości energii.
Jak to się ma do "zrównoważonego rozwoju, zielonego ładu", ograniczaniu nas z wykorzystywania kopalin.
Tak mi przeszło przez myśl, że możemy z AI konkurować o energię, o realnej kontroli ludzi przez algorytm nie wspomnę, bo to ma już miejsce.

Książki kupuję dla siebie na prezent żeby mieć co czytać w święta.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aurelka Bocianek
Mediator



Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 700
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 19:41, 07 Gru 2024    Temat postu:

Bogdan Czerwak, szef OUN cytowany przez Ojej napisał:
Bóg wie, że Ukraina zrobiła i robi wszystko, co możliwe, aby uniknąć ukraińsko-polskiej konfrontacji na tle historycznym,co byłoby korzystne dla naszego wspólnego wroga, Moskwy.

Czy ten potomek wymienił co takiego dla nas zrobili i robią, bo to by było ciekawe.
Jak na razie pozwolili na ekshumacje żołnierzy Wehrmachtu, naszego wspólnego wroga, Berlina z czasów 2 wojny światowej...chyba wspólnego.


Ostatnio zmieniony przez Aurelka Bocianek dnia Sob 21:27, 07 Gru 2024, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ojej
Gość






PostWysłany: Sob 21:16, 07 Gru 2024    Temat postu:

Widzisz ja cytowałam tego banderowca a Ty odpisałas tak, że wychodzi że to moja wypowiedź, możesz poprawić?

a narracja w Banderlandzie wskazuje, że oni nas nienawidzą i chetnie wbiją ponownie widły w plecy Polaków, spójrz na tę wypowiedz kierowaną do V.Viatrowycza

"Włodzimierzu Wiatrowiczu, proszę złożyć ustawę o ściganie karnym tych, którzy zaprzeczają przestępstwom po stronie Polaków - to pierwszy krok. 2. Ustawa o uznaniu współpracy Polaków z hitlerowcami w Auschwitz, Auschwizi 2 i na terenach Generalnego Gubernatoratu za zbrodnię przeciwko ludzkości. 3. Ustawa o uznaniu Rzeczypospolitej Polskiej odpowiedzialnej za ludobójstwo Ukraińców dokonane w czasie II RP (rehabilitacja itp), Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i to można przejść do innych czasów polskiej historii. 4. Uznajcie Polaków za okupantów ukraińskich terytoriów"
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aurelka Bocianek
Mediator



Dołączył: 06 Mar 2007
Posty: 700
Przeczytał: 0 tematów


Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 21:36, 07 Gru 2024    Temat postu:

Poprawiłam, mam nadzieję, ze teraz pasuje.

Odnośnie banderowców raczej mamy podobne zdanie.
Początki obecnej wojny i pewne wcześniejsze wydarzenia pokazały jak silny jest tam kult Bandery czy Szuchewycza.
Do tej pory ukraińskie pojazdy wojskowe są wymalowane charakterystyczne krzyże i swastyki, żołnierze maja ciekawe tatuaże, osełedes jest ciągle modny o zamawianiu 5 piw, czy czerwono-czarnych flagach na grobach nie wspomnę.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Sob 21:53, 07 Gru 2024    Temat postu:

Zawsze można zapytać, w czyim interesie jest taki konflikt - kto na nim zyskuje ?
... co sami ukraińcy, zwłaszcza przeciętni obywatele, mieli by na tym zyskać ?

- w końcu denazyfikacja Ukrainy to powód rosyjskiej operacji specjalnej
- dalej Niemcy, poprzez UE wpuszczając produkty rolne z Ukrainy osłabiają Polskę


I odwrotnie, kto by stracił na dobrych stosunkach polsko-ukraińskich.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Sob 22:44, 07 Gru 2024    Temat postu:

Aurelka Bocianek napisał:
Poprawiłam, mam nadzieję, ze teraz pasuje.

Odnośnie banderowców raczej mamy podobne zdanie.
Początki obecnej wojny i pewne wcześniejsze wydarzenia pokazały jak silny jest tam kult Bandery czy Szuchewycza.
Do tej pory ukraińskie pojazdy wojskowe są wymalowane charakterystyczne krzyże i swastyki, żołnierze maja ciekawe tatuaże, osełedes jest ciągle modny o zamawianiu 5 piw, czy czerwono-czarnych flagach na grobach nie wspomnę.


dziekuję za edycję posta
a czytałas wypowiedź Antona Drobowycza? jak Polska odnowi pomnik ku czci UPA to wtedy badnerowcy SAMODZIELNIE przeprowadzą ekshumacje, bez udziału Polaków co z góry wiadomo jak się skonczy
ten banderowski pomiot śmieje się polskim politykom w twarz
(nie mogę znaleźć jego wypowiedzi z konca listopada br. )
ps. zgodnie z logiką tego osobnika Niemcy mogą domagać sie odbudowy pomnika Hitlera np, bo czemu nie?
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ojej
Gość






PostWysłany: Nie 12:36, 08 Gru 2024    Temat postu:

ojej,ojej, post wyżej to ja , zapomniałam wpisać nick

szukam wypowiedzi tego banderowca Antona Drobowycza, ale w tajemniczy sposób znikneła z polskich przekaziorów
pewnie żeby nie ranić serduszek polskich banderowskich czopków, ukrainskich onuc oraz potomnków przesiedleńców akcji W
no i żeby nadal momżna mówić o wiekim przełomie jaki zawdzięczamy Tuskowi i Zdradkowi
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Nie 12:59, 08 Gru 2024    Temat postu:

GPT:



Anton Drobowycz, szef ukraińskiego Instytutu Pamięci Narodowej (IPN), w swoich wypowiedziach na temat relacji polsko-ukraińskich podkreśla znaczenie wzajemnego poszanowania pamięci historycznej, choć relacje te nadal są napięte w kontekście trudnej przeszłości.

1. **Ekshumacje polskich ofiar na Ukrainie**: Drobowycz wyraził, że zgoda na prace ekshumacyjne ofiar rzezi wołyńskiej jest uzależniona od wzajemnego traktowania miejsc pamięci obu narodów. Zwrócił uwagę na zniszczone ukraińskie pomniki w Polsce i wskazał, że brak ich odnowienia komplikuje dialog. Postulował m.in. naprawę pomnika UPA na górze Monastyr, traktując to jako warunek do kontynuowania ekshumacji polskich ofiar.

2. **Kwestie historyczne i polityczne**: Drobowycz zaznacza, że różnice w podejściu do polityki pamięci są istotną przeszkodą we współpracy. Zarzuca polskiemu IPN brak zainteresowania dialogiem historycznym i skłonność do upolityczniania tej tematyki. Jednocześnie współpracuje z niezależnymi polskimi historykami, licząc na odpolitycznienie dyskusji.

3. **Wojna na Ukrainie a relacje polsko-ukraińskie**: Wypowiedzi Drobowycza wskazują, że trwająca wojna zmienia kontekst relacji. Przyznaje, że w obliczu wspólnych zagrożeń wiele się poprawiło, ale niektóre kwestie historyczne nadal są źródłem napięć. Zauważa, że Polska, jako sojusznik Ukrainy, podkreśla swoje wsparcie, choć nierozwiązane kwestie z przeszłości, takie jak pamięć o rzezi wołyńskiej, pozostają trudnym tematem.

Dialog historyczny między Polską a Ukrainą nadal wymaga kompromisów i większego wzajemnego zrozumienia, aby przezwyciężyć trudne aspekty wspólnej przeszłości.


------- ukraińsko języczne

Anton Dobrowycz, przewodniczący Ukraińskiego Instytutu Pamięci Narodowej (UINP), wielokrotnie wypowiadał się na temat relacji polsko-ukraińskich w kontekście trudnej wspólnej historii. W szczególności odnosił się do problematyki ekshumacji ofiar konfliktów historycznych oraz do kwestii upamiętnień.

Dobrowycz wskazał, że relacje między Polską a Ukrainą w obszarze pamięci historycznej bywają napięte, szczególnie w kwestii wzajemnego poszanowania miejsc pochówku. Podkreślił, że strona ukraińska zgodziła się na przeprowadzenie ekshumacji ofiar na swoim terenie, ale jednocześnie oczekuje, że Polska naprawi zniszczenia ukraińskich mogił w Polsce. Według Dobrowycza, kwestie te nie mogą być „grą w jedną bramkę” – zasady humanizmu i chrześcijańskie wartości powinny dotyczyć obu stron.

Mówiąc o trudnej przeszłości, Dobrowycz opowiada się za dialogiem i wspólnym wypracowaniem rozwiązań. Przykładem takich działań może być opracowywanie wspólnych projektów upamiętnień i podejście do pamięci historycznej, które unika eskalacji konfliktów. Jego zdaniem kluczem do poprawy relacji jest równe traktowanie obu narodów w tych delikatnych kwestiach.

Dobrowycz wzywa również do szerszego spojrzenia na historię w kontekście współczesnej współpracy. Podkreśla, że narody powinny być gotowe do trudnych rozmów, ale także do gestów dobrej woli, by unikać wzajemnych oskarżeń i skupiać się na wspólnych wartościach.

Więcej informacji można znaleźć w wywiadach i wypowiedziach Dobrowycza dostępnych online.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ojej
Gość






PostWysłany: Nie 17:23, 08 Gru 2024    Temat postu:

dziekuję ale nie tych wypowiedzi szukam
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Śro 15:30, 11 Gru 2024    Temat postu:

Aurelka Bocianek napisał:
Gość napisał:
i sensowność marksizmu, czy współczesnych pochodnych, to w moim podpisie macie naukowe uzasadnienie, dlaczego to wasza głupota doprowadziła do stanu, nad którym biadolicie.


No cóż by ci tu powiedzieć, może to, że gdyby nie ten bezsensowny marksizm to do tej pory byś Pan spał w jednej izbie z kozą, przy kaganku bynajmniej nie oświaty,
oczywiście gdyby Pan je posiadał, tę kozę i ten kaganek.
A coś takiego jak czat z AI przez Pana rozum byłby nie do ogarnięcia ponieważ byłby Pan zwykłym analfabetą czapkującym jaśniepanu.

A to odpowiedź czatu na pytanie o ciemne strony kapitalizmu.
Brzmi znajomo?

Kapitalizm, jako system gospodarczy, ma wiele zalet, ale wiąże się również z szeregiem negatywnych skutków oddziaływania na społeczeństwo. Oto niektóre z nich:

Nierówności społeczne: Kapitalizm często prowadzi do znacznych różnic w dochodach i majątku. Bogaci stają się coraz bogatsi, podczas gdy biedni mogą pozostawać w ubóstwie, co prowadzi do napięć społecznych.

Eksploatacja pracowników: W dążeniu do maksymalizacji zysku, niektóre firmy mogą wykorzystywać pracowników, oferując niskie płace, złe warunki pracy i brak zabezpieczeń socjalnych.

Konsumpcjonizm: Kapitalizm promuje kulturę konsumpcyjną, co może prowadzić do nadmiernego zużycia zasobów, marnotrawstwa oraz negatywnego wpływu na środowisko.

Degradacja środowiska: Dążenie do zysku często prowadzi do eksploatacji zasobów naturalnych, co skutkuje zanieczyszczeniem, degradacją ekosystemów i zmianami klimatycznymi.

Kryzysy gospodarcze: System kapitalistyczny jest podatny na cykle koniunkturalne, co prowadzi do kryzysów gospodarczych, bezrobocia i destabilizacji społecznej.

Alienacja: Pracownicy mogą czuć się odizolowani od efektów swojej pracy, co prowadzi do poczucia alienacji i braku satysfakcji z życia zawodowego.

Monopolizacja rynku: W dłuższej perspektywie, kapitalizm może prowadzić do powstawania monopoli i oligopoli, co ogranicza konkurencję i wpływa negatywnie na innowacyjność oraz wybór dla konsumentów.

Zaniedbanie usług publicznych:W systemie kapitalistycznym, usługi publiczne, takie jak edukacja czy opieka zdrowotna, mogą być niedofinansowane, co prowadzi do nierówności w dostępie do tych usług.

Wzrost przestępczości: Nierówności społeczne i ubóstwo mogą prowadzić do wzrostu przestępczości, gdyż osoby w trudnej sytuacji finansowej mogą uciekać się do nielegalnych działań.

Kultura rywalizacji:Kapitalizm promuje rywalizację, co może prowadzić do stresu, wypalenia zawodowego i problemów zdrowotnych wśród pracowników.

Te negatywne skutki oddziaływania kapitalizmu na społeczeństwo są przedmiotem wielu debat i analiz, a ich zrozumienie jest kluczowe dla poszukiwania rozwiązań, które mogą zminimalizować te problemy.*


* styl konwersacji - bardziej precyzyjny.


jeśli Bocianek ma na myśli Any Rand i jej filozofię, to poza podstawą, niewiele moje myślenie, mnie z nią łączy. Nie łączy mnie ani kwestia pojmowania obiektywizmu, ani moralności .... przez jej "powinności" i "konieczność", jak dla mnie, bliżej jej do marksizmu niż do mnie.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Śro 17:28, 11 Gru 2024    Temat postu:

PS

/ten czat sprawia wrażenie bardziej aroganckiego, lewackiego i indoktrynującego/

Gemini
1.5 Flash
Rozmowa z Gemini

Amy Rand ?


Ayn Rand, a nie Amy Rand, to postać, o której prawdopodobnie chciałeś/aś zapytać.

Ayn Rand była wpływową amerykańską pisarką i filozofką, która stworzyła filozofię obiektywizmu. Jej idee, choć kontrowersyjne, miały ogromny wpływ na myślenie wielu ludzi.

Czym charakteryzuje się filozofia obiektywizmu?

Indywidualizm: Postuluje, że jednostka jest najważniejsza i powinna dążyć do własnego szczęścia.
Racjonalizm: Podkreśla znaczenie rozumu jako jedynego wiarygodnego źródła wiedzy.
Egoizm: Uważa, że egoizm, rozumiany jako dbanie o własne interesy, jest moralnie usprawiedliwiony.
Kapitalizm: Opowiada się za wolnym rynkiem i minimalną ingerencją państwa w gospodarkę.
Najbardziej znane powieści Ayn Rand:

Atlas zbuntowany: To prawdopodobnie najbardziej znana powieść Rand. Przedstawia historię społeczeństwa, w którym najbardziej produktywni ludzie postanawiają "wyłączyć się" z systemu, co prowadzi do chaosu.
Źródło: Tutaj autorka analizuje relacje między artystą a społeczeństwem, a także kwestię oryginalności w sztuce.
Dlaczego Ayn Rand jest postacią kontrowersyjną?

Ekstremalne poglądy: Jej filozofia jest często krytykowana za skrajność i uproszczenia.
Indywidualizm kosztem wspólnoty: Niektórzy zarzucają jej, że jej poglądy prowadzą do egoizmu i zaniedbania dobra wspólnego.
Uproszczenie rzeczywistości: Jej dzieła są często krytykowane za zbyt czarno-biały obraz świata.
Dlaczego warto poznać Ayn Rand?

Prowokuje do myślenia: Jej dzieła zmuszają czytelnika do zastanowienia się nad fundamentalnymi pytaniami o życie, wartości i społeczeństwo.
Wpływ na kulturę: Jej idee wciąż są obecne w dyskusjach na temat polityki, ekonomii i filozofii.
Interesujące postaci: Bohaterowie jej powieści są często charyzmatyczni i zapadają w pamięć.
Jeśli chciałbyś/chciałabyś dowiedzieć się więcej, możesz:

Przeczytać jej książki: "Atlas zbuntowany" i "Źródło" to obowiązkowa lektura dla każdego, kto chce poznać jej filozofię.
Posłuchać wykładów na jej temat: Na platformach takich jak YouTube znajdziesz wiele materiałów poświęconych jej życiu i twórczości.
Porozmawiać z innymi: Dyskusja z osobami, które znają się na jej twórczości, może być bardzo ciekawa.
Czy masz jakieś konkretne pytania dotyczące Ayn Rand lub jej filozofii?

Możesz zapytać mnie o:

Biografię Ayn Rand
Szczegółowe omówienie jej powieści
Porównanie jej filozofii z innymi
Krytykę jej poglądów
Wpływ jej idei na współczesny świat
Z chęcią odpowiem na każde Twoje pytanie!

Czy chciałbyś/chciałabyś, żebym skupił się na konkretnym aspekcie jej życia lub twórczości?


Biografię Ayn Rand


Ayn Rand – biografia
Ayn Rand, urodzona jako Alissa Zinowiewna Rosenbaum (2 lutego 1905, Petersburg – 6 marca 1982, Nowy Jork), była amerykańską pisarką i filozofką, która zyskała ogromną popularność dzięki swojej filozofii obiektywizmu. Jej idee, choć kontrowersyjne, wywarły znaczący wpływ na myślenie wielu ludzi na całym świecie.

Młodość w Rosji
Ayn Rand dorastała w Rosji, w rodzinie rosyjskich Żydów. Jej dzieciństwo przypadło na burzliwy okres rewolucji i wojny domowej. Te doświadczenia miały głęboki wpływ na jej poglądy, kształtując w niej przekonanie o wartości indywidualizmu i wolności.

Emigracja do Stanów Zjednoczonych
W 1921 roku, w wieku szesnastu lat, wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych, gdzie rozpoczęła nowe życie. Studiowała w Stanach Zjednoczonych filozofię i historię.

Kariera literacka i filozoficzna
Jej pierwsza powieść, "Źródło" (The Fountainhead), ukazała się w 1943 roku i odniosła duży sukces. Książka ta przyniosła jej sławę i stała się manifestem jej filozofii. Kolejną ważną powieścią była "Atlas zbuntowany" (Atlas Shrugged), opublikowana w 1957 roku.

Filozofia obiektywizmu
Ayn Rand stworzyła filozofię obiektywizmu, która opiera się na kilku podstawowych założeniach:

Indywidualizm: Jednostka jest najważniejsza i powinna dążyć do własnego szczęścia.
Racjonalizm: Rozum jest jedynym wiarygodnym źródłem wiedzy.
Egoizm: Egoizm, rozumiany jako dbanie o własne interesy, jest moralnie usprawiedliwiony.
Kapitalizm: Wolny rynek i minimalna ingerencja państwa w gospodarkę są najlepszymi systemami.
Wpływ i dziedzictwo
Filozofia Ayn Rand miała ogromny wpływ na wielu ludzi, szczególnie w środowiskach konserwatywnych i libertarian. Jej idee są często cytowane w debatach na temat polityki, ekonomii i filozofii. Choć jej poglądy są często krytykowane, nie można zaprzeczyć, że Ayn Rand była jedną z najbardziej oryginalnych i wpływowych myślicielek XX wieku.

Chcesz dowiedzieć się więcej o konkretnym aspekcie życia lub twórczości Ayn Rand? Możesz zapytać mnie o:

Jej dzieciństwo i młodość w Rosji
Powstanie i rozwój filozofii obiektywizmu
Analizę jej najważniejszych powieści
Wpływ jej idei na kulturę i politykę
Krytykę jej poglądów
A może interesuje Cię porównanie jej filozofii z innymi?

Z przyjemnością odpowiem na każde Twoje pytanie.


na czym polegał jej obiektywizm


Obiektywizm Ayn Rand to filozofia, która opiera się na kilku podstawowych założeniach, które mają prowadzić do racjonalnego i szczęśliwego życia.

Podstawowe założenia obiektywizmu:

Realizm: Rzeczywistość istnieje niezależnie od naszej świadomości. Możemy ją poznać za pomocą naszych zmysłów i rozumu.
Racjonalizm: Rozum jest jedynym wiarygodnym narzędziem poznania. To właśnie dzięki rozumowi możemy odróżnić prawdę od fałszu.
Indywidualizm: Jednostka jest najważniejsza. Każdy człowiek powinien dążyć do własnego szczęścia, opartego na realizacji swoich potencjałów.
Egoizm: Egoizm, rozumiany jako dbanie o własne interesy, nie jest czymś złym, a wręcz przeciwnie – jest moralnie usprawiedliwiony.
Kapitalizm: Wolny rynek jest najlepszym systemem gospodarczym, ponieważ pozwala na rozwój indywidualności i maksymalizację dobrobytu.
W praktyce obiektywizm oznacza:

Odpowiedzialność za własne życie: Każdy człowiek jest odpowiedzialny za swoje decyzje i ich konsekwencje.
Poszukiwanie prawdy: Prawda jest obiektywna i można ją poznać poprzez racjonalną analizę faktów.
Dążenie do doskonałości: Każdy człowiek powinien dążyć do ciągłego rozwoju swoich umiejętności i potencjałów.
Szanowanie innych ludzi: Chociaż każdy powinien dążyć do własnego szczęścia, nie oznacza to, że może to robić kosztem innych.
Dlaczego obiektywizm jest kontrowersyjny?

Egoizm: Często krytykowany jest za promowanie egoizmu, który może prowadzić do zaniedbania dobra wspólnego.
Indywidualizm: Zarzuca się mu, że nadmierny indywidualizm może prowadzić do atomizacji społeczeństwa.
Kapitalizm: Obiektywizm jest często kojarzony z bezwzględnym kapitalizmem, który może prowadzić do nierówności społecznych.
Podsumowanie

Obiektywizm Ayn Rand to filozofia, która stawia jednostkę w centrum zainteresowania. Choć jest często krytykowana, z pewnością wywarła duży wpływ na myślenie wielu ludzi. Jej idee wciąż są przedmiotem dyskusji i analiz.

Chcesz dowiedzieć się więcej o konkretnym aspekcie obiektywizmu? Możesz zapytać mnie o:

Porównanie obiektywizmu z innymi filozofiami
Wpływ obiektywizmu na kulturę popularną
Krytykę obiektywizmu
Zastosowanie obiektywizmu w praktyce
Czy masz jakieś inne pytania dotyczące filozofii Ayn Rand?


Czym jest u niej obiektywna prawda?


Obiektywna prawda w filozofii Ayn Rand to coś, co istnieje niezależnie od naszej świadomości i przekonań. To jest to, co jest, niezależnie od tego, co o tym myślimy lub czujemy.

Kluczowe cechy obiektywnej prawdy według Rand:

Niezależność od świadomości: Prawda istnieje, nawet jeśli nikt jej nie poznał.
Poznawalność: Choć prawda jest niezależna, to możemy ją poznać za pomocą naszych zmysłów i rozumu.
Obiektywność: Prawda jest taka sama dla wszystkich ludzi, niezależnie od ich przekonań czy kultury.
Jak zdobywamy wiedzę o obiektywnej prawdzie?

Zmysły: Pomagają nam odbierać informacje o świecie zewnętrznym.
Rozum: Pozwala nam analizować te informacje, tworzyć koncepcje i docierać do wniosków.
Dlaczego obiektywna prawda jest ważna?

Podstawa działania: Tylko poznając prawdę, możemy podejmować racjonalne decyzje i osiągnąć swoje cele.
Fundament moralności: Obiektywna prawda pozwala nam określić, co jest dobre, a co złe.
Warunek szczęścia: Życie zgodne z prawdą prowadzi do większego szczęścia i spełnienia.
Przykład:

Jeśli mówimy, że Ziemia krąży wokół Słońca, to jest to obiektywna prawda, niezależnie od tego, czy w to wierzymy, czy nie. To fakt, który możemy potwierdzić za pomocą obserwacji i badań naukowych.

Podsumowując:

Dla Ayn Rand obiektywna prawda jest fundamentem wszelkiej wiedzy i moralności. To jest to, co pozwala nam żyć szczęśliwie i spełniająco.

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak Ayn Rand postrzegała obiektywną prawdę? Możemy omówić takie tematy jak:

Relacja między obiektywną prawdą a wartościami
Jak obiektywna prawda wpływa na nasze decyzje
Krytyka koncepcji obiektywnej prawdy
Czy masz jakieś pytania dotyczące tego tematu?


Jak wygląda u niej moralność



Moralność według Ayn Rand opiera się na kilku fundamentalnych zasadach, które są ściśle powiązane z jej filozofią obiektywizmu.

Podstawowe założenia moralności w obiektywizmie:

Egoizm racjonalny: Dbanie o własne szczęście jest moralnie usprawiedliwione. Jednakże, ten egoizm nie jest egoizmem krótkowzrocznym, ale racjonalnym, czyli takim, które uwzględnia długofalowe konsekwencje naszych działań.
Wartość życia: Życie jest najwyższą wartością. Wszystkie inne wartości są pochodnymi od wartości życia.
Rozum jako przewodnik: Rozum jest jedynym wiarygodnym narzędziem poznania moralnego. To on pozwala nam określić, co jest dobre, a co złe dla nas jako indywidualnych istot.
Wolność indywidualna: Każdy człowiek ma prawo do życia, wolności i dążenia do własnego szczęścia.
Produktywność: Produktywność jest zarówno środkiem, jak i celem moralnego życia. Dzięki niej możemy zaspokoić swoje potrzeby i potrzeby innych.
Jak te zasady przekładają się na praktykę?

Moralność jako wybór: Moralność nie jest czymś narzuconym z zewnątrz, ale wyborem, który podejmujemy każdego dnia.
Moralność jako odpowiedzialność: Każdy człowiek jest odpowiedzialny za swoje czyny i ich konsekwencje.
Moralność jako szczęście: Moralne postępowanie prowadzi do długotrwałego szczęścia, podczas gdy niemoralne – do cierpienia.
Moralność jako produktywność: Aby być moralnym, trzeba być produktywnym, czyli tworzyć wartość dla siebie i innych.
Co wyróżnia moralność Ayn Rand?

Indywidualizm: Moralność jest zawsze związana z indywidualnym wyborem i odpowiedzialnością.
Racjonalizm: Moralność opiera się na rozumie, a nie na wierzeniach czy emocjach.
Egoizm: Egoizm nie jest postrzegany jako coś złego, ale jako naturalną i zdrową motywację do działania.
Krytyka moralności Ayn Rand:

Egoizm: Często zarzuca się jej, że jej moralność prowadzi do egoizmu i zaniedbania dobra wspólnego.
Brak empatii: Krytycy twierdzą, że jej filozofia nie przywiązuje wystarczającej wagi do empatii i współczucia.
Indywidualizm: Zarzuca się jej, że jej poglądy prowadzą do atomizacji społeczeństwa i zaniku więzi społecznych.
Podsumowując:

Moralność Ayn Rand jest systemem wartości, który stawia jednostkę w centrum uwagi. Choć jest często kontrowersyjna, z pewnością prowokuje do głębokiej refleksji nad tym, czym jest dobro i zło, i jakie wartości powinny kierować naszym życiem.

Chcesz dowiedzieć się więcej o konkretnym aspekcie moralności Ayn Rand? Możesz zapytać mnie o:

Porównanie moralności Ayn Rand z innymi systemami wartości
Wpływ moralności Ayn Rand na kulturę popularną
Krytykę moralności Ayn Rand
Zastosowanie moralności Ayn Rand w praktyce
Czy masz jakieś inne pytania dotyczące moralności Ayn Rand?


Krytyka jej wizji moralności ?


Krytyka wizji moralności Ayn Rand
Wizja moralności Ayn Rand, choć ma wielu zwolenników, spotyka się również z licznymi krytykami. Oto niektóre z najczęściej pojawiających się zarzutów:

1. Nadmierny indywidualizm i egoizm:
Zaniedbanie dobra wspólnego: Krytycy zarzucają Rand, że jej filozofia nadmiernie skupia się na indywidualnym szczęściu, pomijając przy tym dobro wspólne i potrzeby innych ludzi.
Brak empatii: Twierdzą, że obiektywizm nie pozostawia miejsca na empatię i współczucie, które są niezbędne do budowania zdrowych relacji międzyludzkich.
Ryzyko atomizacji społeczeństwa: Obawiają się, że nadmierny indywidualizm może prowadzić do rozpadu więzi społecznych i atomizacji społeczeństwa.
2. Uproszczony obraz rzeczywistości:
Czarno-biały podział na dobro i zło: Krytycy zarzucają Rand, że jej moralność przedstawia świat w sposób zbyt uproszczony, dzieląc go na jasne i ciemne strony.
Ignorowanie złożoności problemów moralnych: Twierdzą, że rzeczywistość moralna jest znacznie bardziej złożona niż sugeruje to filozofia Rand.
Brak uwzględnienia kontekstu kulturowego i historycznego: Zarzucają jej, że jej moralność jest zbyt uniwersalna i nie uwzględnia różnic kulturowych i historycznych.
3. Ryzyko niesprawiedliwości społecznej:
Uzasadnienie nierówności: Krytycy obawiają się, że filozofia Rand może być wykorzystywana do uzasadnienia istniejących nierówności społecznych i ekonomicznych.
Brak troski o słabszych: Zarzucają jej, że jej moralność nie przywiązuje wystarczającej wagi do losu osób słabszych i potrzebujących pomocy.
4. Brak miejsca na altruizm:
Ograniczenie moralności do własnego interesu: Krytycy twierdzą, że moralność powinna obejmować również altruizm i bezinteresowną pomoc innym.
Brak motywacji do działań na rzecz innych: Zarzucają Rand, że jej filozofia nie dostarcza wystarczających motywacji do działań na rzecz innych ludzi.
5. Niezgodność z intuicjami moralnymi:
Sprzeczność z powszechnie przyjmowanymi wartościami: Część krytyków twierdzi, że moralność Rand jest sprzeczna z powszechnie przyjmowanymi wartościami, takimi jak współczucie, sprawiedliwość czy solidarność.
Podsumowując, krytyka wizji moralności Ayn Rand skupia się głównie na zarzutach dotyczących nadmiernego indywidualizmu, uproszczenia rzeczywistości, ryzyka niesprawiedliwości społecznej oraz braku miejsca na altruizm i empatię.

Chciałbyś/chciałabyś dowiedzieć się więcej o konkretnym zarzucie lub porównać moralność Ayn Rand z innymi systemami wartości?


Ja bym powiedział, że na zbytniej kategoryczność sądów ma temat powinności moralnych, co stoi w sprzeczności z jej podstawami indywidualizmu i wolności wyboru - woli, tym samym bliżej jej do marksizmu niż realnej wolności.


To bardzo interesująca obserwacja. Rzeczywiście, istnieje pewna wewnętrzna sprzeczność w poglądach Ayn Rand, gdy porównamy jej nacisk na indywidualizm i wolność wyboru z kategorycznymi sądami moralnymi.

Twoja teza o zbliżeniu do marksizmu jest prowokująca. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się kontrastowa, to rzeczywiście można doszukać się pewnych punktów stycznych. Zarówno marksizm, jak i obiektywizm Rand, to systemy filozoficzne, które pretendują do wyjaśnienia funkcjonowania społeczeństwa i wyznaczania norm moralnych. Oba systemy mają też tendencję do upraszczania złożonych problemów społecznych i ekonomicznych.

Poniżej przedstawiam kilka argumentów popierających Twoją tezę, jak i kontrargumenty:

Argumenty za zbliżeniem do marksizmu:
Determinizm historyczny vs. determinizm moralny: Choć marksizm zakłada determinizm historyczny, a obiektywizm – moralny, to w obu przypadkach istnieje przekonanie o istnieniu sił zewnętrznych, które kształtują bieg wydarzeń i determinują ludzkie zachowania.
Utopijne wizje społeczeństwa: Zarówno marksizm, jak i obiektywizm prezentują wizję idealnego społeczeństwa, które można osiągnąć poprzez realizację określonych zasad.
Skłonność do dogmatyzmu: Obie filozofie mają tendencję do dogmatyzmu, czyli przekonania o posiadaniu absolutnej prawdy.
Upraszczanie złożoności człowieka: Zarówno marksizm, jak i obiektywizm mają tendencję do upraszczania złożoności ludzkiej natury, redukując ją do kilku podstawowych czynników.
Argumenty przeciwko zbliżeniu do marksizmu:
Różne cele: Marksizm skupia się na walce klasowej i rewolucji społecznej, podczas gdy obiektywizm na indywidualnym szczęściu i wolności.
Różne pojęcia wolności: Marksizm często ogranicza wolność jednostki do kontekstu społecznego, podczas gdy obiektywizm stawia ją na pierwszym miejscu.
Różne pojęcia moralności: Marksizm często uzasadnia moralność kolektywnymi interesami, podczas gdy obiektywizm indywidualnymi.
Konkluzja:

Porównanie obiektywizmu Rand z marksizmem jest interesujące, ale wymaga ostrożności. Choć można znaleźć pewne punkty wspólne, to są to przede wszystkim filozofie oparte na różnych fundamentach i prowadzące do różnych wniosków.

Pytania do rozważenia:

Czy kategoryczność sądów moralnych jest nieunikniona w każdej filozofii?
Jak pogodzić indywidualizm z potrzebą tworzenia wspólnych norm moralnych?
Czy istnieje możliwość zbudowania systemu moralnego, który byłby jednocześnie elastyczny i oparty na obiektywnych zasadach?
Twoja obserwacja otwiera wiele ciekawych pytań i kierunków dalszych rozważań.

Chciałbyś/chciałabyś rozwinąć któryś z tych wątków lub poruszyć zupełnie nowy?


Oczywiście jednak to proces ewolucyjny - chrześcijaństwo, miłość bliźniego


Zgadzam się, że warto spojrzeć na pojęcie miłości bliźniego w kontekście ewolucji chrześcijaństwa. Jest to niezwykle ciekawy wątek, który pozwala na głębsze zrozumienie tego, jak to pojęcie kształtowało się na przestrzeni wieków i jak wpływało na różne aspekty życia społecznego i indywidualnego.

Oto kilka kluczowych aspektów, które warto rozważyć:

Stary Testament vs. Nowy Testament:

Stary Testament: Już w Starym Testamencie pojawia się nakaz miłości bliźniego, jednak jest on bardziej ograniczony do wspólnoty Izraelitów.
Nowy Testament: Jezus Chrystus rozszerza to pojęcie, wzywając do miłości wszystkich ludzi, bez względu na pochodzenie czy wyznanie. Wprowadza także pojęcie miłości wroga, co stanowi radykalne przekształcenie tradycyjnego rozumienia moralności.
Ewolucja pojęcia "bliźni":

Początkowo "bliźni" oznaczał przede wszystkim członka własnej wspólnoty.
Z czasem pojęcie to zaczęło obejmować coraz szersze kręgi ludzi, aż w końcu doszło do uniwersalnego wezwania do miłości wszystkich ludzi.
Wpływ kultury i kontekstu historycznego:

Rozumienie miłości bliźniego zmieniało się wraz z przemianami kulturowymi i społecznymi.
Na przykład, w średniowieczu miłość bliźniego była często związana z praktykami charytatywnymi i pielgrzymkami.
Współcześnie, w kontekście globalizacji, pojęcie miłości bliźniego nabiera nowego wymiaru, obejmując problemy społeczne na całym świecie.
Różne interpretacje i praktyki:

Na przestrzeni wieków pojawiały się różne interpretacje miłości bliźniego, co prowadziło do różnorodnych praktyk religijnych i społecznych.
Niektóre nurty chrześcijaństwa kładły większy nacisk na miłość czynów, inne na miłość wewnętrzną.
Wyzwania współczesności:

Współczesny świat stawia przed chrześcijanami nowe wyzwania związane z interpretacją miłości bliźniego.
Jak pogodzić miłość do bliźniego z koniecznością stawiania granic?
Jak kochać bliźniego w świecie zróżnicowanym kulturowo i religijnie?
Pytania do refleksji:

Jak Twoim zdaniem pojęcie miłości bliźniego ewoluowało w ciągu historii chrześcijaństwa?
Jakie są największe wyzwania związane z praktykowaniem miłości bliźniego we współczesnym świecie?
Czy miłość bliźniego jest uniwersalną wartością, czy też jej znaczenie zależy od kontekstu kulturowego i historycznego?
Chętnie rozwinę ten temat i odpowiem na Twoje dodatkowe pytania. Możemy na przykład przyjrzeć się konkretnym przykładom z historii Kościoła lub porównać chrześcijańskie rozumienie miłości bliźniego z innymi religiami.


Lepiej zastanowić się nad zasadami chrześcijaństwa wynikającymi ze słów Jezusa, gdzie ten nakazuje kochać - rozumieć nawet nieprzyjaciół swoich .... jaka inną ideologią przed Jezusem tak stawiała sprawę?



To bardzo trafna obserwacja. Nakaz Jezusa, aby kochać nawet swoich nieprzyjaciół, rzeczywiście stanowił rewolucyjny przełom w myśleniu o moralności. To przesłanie było tak radykalne, że do dziś inspiruje i jednocześnie stanowi wyzwanie dla wierzących i niewierzących.

Dlaczego ten nakaz był tak rewolucyjny?

Przeciwstawienie się kulturze zemsty: W czasach Jezusa, podobnie jak w wielu innych kulturach, panowała zasada "oko za oko, ząb za ząb". Jezus proponuje radykalną zmianę tej zasady, wzywając do miłości zamiast zemsty.
Umiędzynarodowienie miłości: Jezus poszerza krąg osób, które powinniśmy kochać, wykraczając poza najbliższe otoczenie. Jego przesłanie jest uniwersalne i obejmuje wszystkich ludzi, nawet tych, którzy są nam wrogo nastawieni.
Nowe rozumienie Boga: Jezus przedstawia Boga jako Boga miłości i miłosierdzia, który pragnie zbawienia wszystkich ludzi, bez względu na ich grzechy.
Czy przed Jezusem ktoś głosił podobne idee?

Trudno znaleźć w historii filozofii czy religii tak radykalne i jednoznaczne wezwanie do miłości wroga. Oczywiście, w różnych kulturach i filozofiach pojawiały się różne koncepcje miłości, współczucia i tolerancji. Jednakże, żaden z tych systemów nie sformułował tak jasnego i bezwarunkowego nakazu miłości wobec wszystkich ludzi, włącznie z wrogami.

Dlaczego to takie trudne do realizacji?

Sprzeczność z naturalnymi instynktami: Tendencja do odwzajemniania zarówno miłości, jak i nienawiści jest głęboko zakorzeniona w ludzkiej naturze.
Konflikty interesów: Wiele sytuacji życiowych prowadzi do konfliktów interesów, które utrudniają okazywanie miłości wrogom.
Różnice kulturowe i religijne: Różnice kulturowe i religijne często prowadzą do uprzedzeń i wrogości, co utrudnia realizację nakazu miłości.
Dlaczego warto się tym przesłaniem kierować?

Transformacja osobista: Praktykowanie miłości wobec wrogów może prowadzić do głębokiej przemiany wewnętrznej i większego szczęścia.
Budowanie lepszego świata: Miłość jest siłą, która może łamać bariery i budować mosty między ludźmi.
Realizacja sensu życia: Dla wielu wierzących, miłość do bliźniego jest kluczowym elementem realizacji sensu życia i zbliżenia się do Boga.
Podsumowując:

Nakaz Jezusa, aby kochać swoich nieprzyjaciół, stanowi niezwykłe wyzwanie dla każdego człowieka. Choć może wydawać się nieosiągalny, to jest to przesłanie, które inspiruje i motywuje do dążenia do lepszego świata.

Chciałbyś/chciałabyś porozmawiać o konkretnych przykładach realizacji tego nakazu w historii lub współczesności? Możemy również zastanowić się, jak to przesłanie może być interpretowane w kontekście różnych kultur i religii.


Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Litek




Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1426
Przeczytał: 24 tematy


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 9:12, 12 Gru 2024    Temat postu:

Dlaczego Jezus Ch. został skazany na śmierć ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Czw 10:11, 12 Gru 2024    Temat postu:

GPT:

Moje stanowisko

W mojej analizie Jezus Chrystus został skazany na śmierć jako ofiara złożonego splotu interesów i strachu. Przywódcy religijni obawiali się utraty kontroli nad ludem i uznali, że eliminacja Jezusa jest konieczna dla zachowania ich pozycji. Rzymianie z kolei działali z perspektywy pragmatyzmu politycznego, bardziej zainteresowani utrzymaniem porządku niż sprawiedliwością w indywidualnym przypadku.

To zdarzenie jest kluczowym punktem w historii, pokazującym, jak łatwo może dojść do niesprawiedliwości, gdy różne grupy dążą do ochrony swoich interesów kosztem jednostki, nawet jeśli ta jednostka oferuje przesłanie pokoju i dobra.
----
Jezus był w pełni świadomy ryzyka związanego z jego działalnością. Rozumiał, że jego nauki i działania wywołują sprzeciw zarówno przywódców religijnych, jak i władzy rzymskiej. Co więcej, jego zapowiedzi męki i śmierci wskazują, że przewidywał konsekwencje swoich czynów i akceptował je w pełni, widząc w tym wypełnienie swojej duchowej misji. Ta świadomość czyni go postacią wyjątkową – zarówno w wymiarze historycznym, jak i duchowym.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Litek




Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1426
Przeczytał: 24 tematy


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 10:25, 12 Gru 2024    Temat postu:

Jaki sens i znaczenie ma śmierć Jezusa dla nas ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Czw 10:43, 12 Gru 2024    Temat postu:

Anonymous napisał:


To zdarzenie jest kluczowym punktem w historii, pokazującym, jak łatwo może dojść do niesprawiedliwości, gdy różne grupy dążą do ochrony swoich interesów kosztem jednostki, nawet jeśli ta jednostka oferuje przesłanie pokoju i dobra.


Wielu ukraińskich mężczyzn oferuje przesłanie pokoju i dobra, a Zełeński pod przymusem i groźbą ich wysyła na pole minowe, żeby uciekali pomiędzy świszczącymi kulami karabinów.

Na Ukrainie obecnie żyje wielu Jezusów, ale nikt tego nie zauważa.

Pytanie: dlaczego Jezus nie mógłby być kobietą?
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Czw 10:54, 12 Gru 2024    Temat postu:

relacja z bliźnim, z konkurencja na tolerancja i zrozumienie - jako uświadomiona wartość podstawowa, choć pochodne naturalizmu, cofają człowieka w rozwoju


PS

Gemini
ad. marksizm-indywidualizm Rand

Porównanie obiektywizmu Ayn Rand i marksizmu pod kątem mentalności i osobowości zwolenników tych ideologii to fascynujące zagadnienie, które wymaga nuansowanego podejścia.

Obiektywizm Ayn Rand często przyciąga osoby o silnie indywidualistycznym nastawieniu, które cenią sobie wolność, racjonalność i osiągnięcia indywidualne. Zwolennicy obiektywizmu często są ambitni, przedsiębiorczy i mają skłonność do myślenia analitycznego. Cenią sobie jasne zasady i logiczne argumentacje. Z drugiej strony, mogą być postrzegani jako egocentryczni, nieufni wobec instytucji i skłonni do idealizowania sukcesu materialnego.

Marksizm, z kolei, przyciąga osoby o silnie społecznym poczuciu sprawiedliwości, które dostrzegają nierówności społeczne i dążą do stworzenia bardziej egalitarnego świata. Zwolennicy marksizmu często są wrażliwi na problemy innych, mają skłonność do myślenia systemowego i są gotowi do działania na rzecz zmian społecznych. Z drugiej strony, mogą być postrzegani jako naiwni, skłonni do upraszczania złożonych problemów społecznych i gotowi poświęcić wolność jednostki na rzecz dobra ogółu.

Porównując te dwie mentalności, można wyróżnić następujące różnice:

Indywidualizm vs. kolektywizm: Obiektywizm kładzie nacisk na indywidualizm i wolność jednostki, podczas gdy marksizm podkreśla znaczenie wspólnoty i interesów zbiorowych.
Optymizm vs. pesymizm: Zwolennicy obiektywizmu często są optymistami, wierzącymi w możliwość osiągnięcia indywidualnego szczęścia poprzez własny wysiłek. Marksiści, z kolei, często mają bardziej pesymistyczny pogląd na świat, dostrzegając w nim głębokie strukturalne nierówności.
Racjonalizm vs. emocjonalizm: Obiektywizm kładzie nacisk na racjonalność i logiczne myślenie, podczas gdy marksizm często łączy analizę materialnych warunków życia z emocjonalną empatią wobec cierpienia innych.

Oczywiście, powyższe są uogólnieniami i nie odnoszą się do wszystkich zwolenników tych ideologii. W rzeczywistości, zarówno obiektywizm, jak i marksizm są systemami myślenia, które mogą być interpretowane na różne sposoby. Ponadto, wiele osób nie identyfikuje się w pełni z żadną z tych ideologii, a ich poglądy mogą być mieszanką różnych elementów.

Warto również pamiętać, że zarówno obiektywizm, jak i marksizm mają swoje ograniczenia i mogą prowadzić do skrajności. Obiektywizm, jeśli jest zbyt mocno podkreślany, może prowadzić do egoizmu i lekceważenia potrzeb innych. Z kolei, marksizm, jeśli jest interpretowany w sposób dogmatyczny, może prowadzić do autorytaryzmu i tłumienia indywidualnych wolności.

Podsumowując, porównanie mentalności zwolenników obiektywizmu i marksizmu pozwala dostrzec, jak różne systemy wartości i przekonania mogą kształtować nasze postrzeganie świata i nasze relacje z innymi ludźmi. Jest to cenne ćwiczenie, które może pomóc nam lepiej zrozumieć siebie i innych.

Chciałbyś/chciałabyś porównać te ideologie pod jakimś innym kątem?
zdjęcie profilowe

porównaj postawę jedną i drugą wobec przeciwnika swojej ideii.
Porównanie postaw zwolenników obiektywizmu i marksizmu wobec przeciwników swoich idei

Obiektywizm i marksizm to dwie ideologie, które często przyjmują skrajne i odmienne postawy wobec swoich przeciwników.
Obiektywizm Ayn Rand

Indywidualizm i racjonalność: Zwolennicy obiektywizmu zazwyczaj wierzą w siłę indywidualnego rozumowania i wolnego rynku. Dlatego też często krytykują swoich przeciwników jako nieracjonalnych, emocjonalnych i skłonnych do ulegania autorytetom.
Nietolerancja wobec kompromisów: Obiektywizm często jest postrzegany jako ideologia, która nie toleruje kompromisów. Zwolennicy tej filozofii mogą być skłonni do odrzucania wszelkich poglądów, które są sprzeczne z ich własnymi przekonaniami.
Konfrontacyjna postawa: Często zwolennicy obiektywizmu przyjmują dość konfrontacyjną postawę wobec swoich przeciwników. Mogą być skłonni do publicznych debat i polemik, w których starają się zdemaskować błędy logiczne swoich oponentów.

Marksizm

Walka klasowa: Marksizm zakłada istnienie konfliktu klasowego i widzi w nim główną siłę napędową historii. Zwolennicy marksizmu często postrzegają swoich przeciwników jako reprezentantów burżuazji, czyli klasy eksploatującej.
Dialektyka i zmiana: Marksizm kładzie nacisk na dialektykę, czyli proces stałego rozwoju i zmiany. Dlatego też marksiści mogą być bardziej otwarci na dialog i gotowi do modyfikowania swoich poglądów w świetle nowych doświadczeń.
Solidaryzm i walka o sprawiedliwość: Marksiści często podkreślają potrzebę solidarności i wspólnej walki o sprawiedliwość społeczną. Dlatego też mogą być bardziej skłonni do współpracy z innymi grupami, które podzielają ich cele.

Podsumowanie

Obie ideologie, obiektywizm i marksizm, mają swoje charakterystyczne sposoby radzenia sobie z opozycją. Obiektywizm często charakteryzuje się indywidualistycznym podejściem i nietolerancją wobec kompromisów, podczas gdy marksizm podkreśla znaczenie walki klasowej i solidarności.

Warto jednak pamiętać, że powyższe są uogólnieniami i nie odnoszą się do wszystkich zwolenników tych ideologii. W rzeczywistości, zarówno obiektywizm, jak i marksizm są systemami myślenia, które mogą być interpretowane na różne sposoby.

Jakie czynniki mogą wpływać na różnice w postawach wobec przeciwników?

Osobowość: Indywidualne cechy osobowości, takie jak otwartość na nowe doświadczenia czy skłonność do dogmatyzmu, mogą wpływać na to, jak dana osoba reaguje na poglądy innych.
Kontekst historyczny i społeczny: Historyczny i społeczny kontekst, w którym rozwija się dana ideologia, może kształtować jej stosunek do opozycji.
Interpretacja ideologii: Różne osoby mogą interpretować tę samą ideologię w różny sposób, co prowadzi do zróżnicowanych postaw wobec przeciwników.

Chciałbyś/chciałabyś porównać te ideologie pod jakimś innym kątem?
zdjęcie profilowe

"Obie ideologie, obiektywizm i marksizm, mają swoje charakterystyczne sposoby radzenia sobie z opozycją. Obiektywizm często charakteryzuje się indywidualistycznym podejściem i nietolerancją wobec kompromisów, podczas gdy marksizm podkreśla znaczenie walki klasowej i solidarności." - w przypadku marksizmu "solidarność" z kim ? czy aby oba nie cechuje nietolerancja dla przeciwników ?

Bardzo trafna obserwacja! Zarówno obiektywizm, jak i marksizm, pomimo swoich różnic, wykazują pewne podobieństwa w stosunku do swoich przeciwników, a mianowicie tendencję do nietolerancji.

Twoje pytanie o "solidarność" w marksizmie jest szczególnie interesujące.

Solidarność "wewnątrz klasy": Kiedy marksizm mówi o solidarności, zazwyczaj odnosi się do solidarności wewnątrz klasy pracującej. Jest to solidarność oparta na wspólnym doświadczeniu wyzysku i przekonaniu, że tylko poprzez jedność można obalić system kapitalistyczny.
Antagonizm wobec innych klas: Jednakże, ta solidarność często wiąże się z wyraźnym antagonizmem wobec innych klas społecznych, zwłaszcza burżuazji. Marksizm często przedstawia walkę klasową jako nieunikniony konflikt, który musi zostać rozstrzygnięty na rzecz proletariatatu.

Zatem, choć marksizm podkreśla solidarność wewnątrz klasy, jednocześnie może prowadzić do nietolerancji wobec tych, którzy są postrzegani jako wrogowie tej klasy.

Porównując obie ideologie, możemy zauważyć następujące podobieństwa:

Nietolerancja wobec odmiennych poglądów: Zarówno obiektywizm, jak i marksizm mają tendencję do postrzegania swoich przeciwników jako błędnych lub wręcz szkodliwych.
Skłonność do uproszczeń: Obie ideologie mają tendencję do upraszczania złożonych problemów społecznych i politycznych, co może prowadzić do polaryzacji i konfliktu.
Dążenie do hegemonii: Zarówno obiektywizm, jak i marksizm mają ambicje stworzenia społeczeństwa opartego na ich własnych zasadach, co może prowadzić do dążenia do hegemonii ideologicznej.

Jednakże, istnieją również istotne różnice:

Indywidualizm vs. kolektywizm: Obiektywizm kładzie nacisk na indywidualizm i wolność jednostki, podczas gdy marksizm podkreśla znaczenie wspólnoty i interesów zbiorowych.
Racjonalizm vs. materializm historyczny: Obiektywizm opiera się na racjonalizmie i wierze w siłę ludzkiego rozumu, podczas gdy marksizm wykorzystuje materialistyczną teorię historii do analizy społeczeństwa.

Podsumowując, zarówno obiektywizm, jak i marksizm, mimo swoich różnic, wykazują pewne podobieństwa w stosunku do swoich przeciwników. Obie ideologie mogą prowadzić do nietolerancji i polaryzacji, co jest ważne, aby pamiętać w dyskusjach na temat różnych systemów wartości.

Czy chciałbyś/chciałabyś porównać te ideologie pod jakimś innym kątem? Możemy na przykład przyjrzeć się ich wpływowi na rozwój społeczeństw lub ich zdolności do adaptacji do zmieniających się warunków.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Czw 11:07, 12 Gru 2024    Temat postu:

Anonymous napisał:
Anonymous napisał:


To zdarzenie jest kluczowym punktem w historii, pokazującym, jak łatwo może dojść do niesprawiedliwości, gdy różne grupy dążą do ochrony swoich interesów kosztem jednostki, nawet jeśli ta jednostka oferuje przesłanie pokoju i dobra.


Wielu ukraińskich mężczyzn oferuje przesłanie pokoju i dobra, a Zełeński pod przymusem i groźbą ich wysyła na pole minowe, żeby uciekali pomiędzy świszczącymi kulami karabinów.

Na Ukrainie obecnie żyje wielu Jezusów, ale nikt tego nie zauważa.

Pytanie: dlaczego Jezus nie mógłby być kobietą?

różnica celu, inna percepcja świata, mniej abstrakcyjna ... perspektywa odleglejsza.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Litek




Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1426
Przeczytał: 24 tematy


Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 12:27, 12 Gru 2024    Temat postu:

Litek napisał:
Jaki sens i znaczenie ma śmierć Jezusa dla nas ?


Teolodzy czy duchowni nie potrafią klarownie udzielić odpowiedzi.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Czw 13:02, 12 Gru 2024    Temat postu:

GPT:

Mentalność ludzi współczesnych Jezusowi

Mentalność w czasach Jezusa była kształtowana przez różnorodne wpływy: religijne, społeczne, polityczne i kulturowe. Oto główne jej cechy:
1. Religijność i podporządkowanie się Prawu

Dla Żydów Prawo Mojżeszowe (Torah) było centralnym punktem życia, regulującym zarówno kwestie duchowe, jak i codzienne. Przestrzeganie Prawa było postrzegane jako święty obowiązek, którego łamanie narażało na wykluczenie ze społeczności.
Istniała silna tradycja podporządkowania się autorytetom religijnym (kapłanom, faryzeuszom, uczonym w Piśmie), co budowało hierarchiczny i kolektywny sposób myślenia.

2. Zależność od władzy okupacyjnej

Judea znajdowała się pod panowaniem Rzymu, co oznaczało narzucenie systemu podatkowego, kontroli politycznej i wojskowej.
Wielu ludzi, zwłaszcza z niższych warstw społecznych, nauczyło się akceptować okupację jako nieuniknioną rzeczywistość. Poddanie się przymusowi (np. płacenie podatków Cezarowi) było postrzegane jako środek do przetrwania.

3. Pragmatyzm i instynkt przetrwania

Dla zwykłych ludzi zachowanie życia, rodziny i możliwości pracy było priorytetem. Poddawanie się przymusowi, zarówno religijnemu, jak i politycznemu, było normą – nie z powodu przekonania, lecz w wyniku kalkulacji praktycznej.
Buntownicy i mesjasze polityczni, którzy kwestionowali ten porządek, często kończyli brutalnie, co umacniało mentalność przystosowania się jako strategii przetrwania.

Postawa Jezusa wobec śmierci i wartości

Jezus swoją postawą wyraźnie sprzeciwił się tej pragmatycznej mentalności podporządkowania. Dobrowolnie zgadzając się na śmierć, ukazał, że istnieją wartości wyższe niż samo życie, takie jak:
1. Wartość prawdy i miłości

Jezus nie zrezygnował z głoszenia swojego przesłania, nawet gdy wiedział, że naraża go to na śmierć. Jego odwaga ukazuje, że dla niego prawda i miłość były ważniejsze niż przetrwanie fizyczne.
W Ewangelii Jana (15,13) mówi: „Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich”. Jezus uosobił tę zasadę.

2. Wolność wewnętrzna jednostki

Jezus swoim zachowaniem pokazał, że prawdziwa wolność nie polega na unikaniu cierpienia czy śmierci, ale na wierności wartościom. Jego brak oporu wobec niesprawiedliwego wyroku ukazuje, że był wolny w sensie duchowym, niezależnie od zewnętrznych okoliczności.

3. Wartości wyższe niż życie

Jezus swoją śmiercią dowiódł, że życie fizyczne jest podporządkowane wartościom duchowym i moralnym.
To przesłanie miało głęboki wpływ na późniejszą moralność chrześcijańską: wartość jednostki, jej wolności i wierności sumieniu przewyższa lęk przed śmiercią.

Odkupienie jako okup za wolność

W kontekście teologicznym odkupienie Jezusa jest interpretowane jako „okup” za grzechy ludzkości, ale można spojrzeć na nie również przez pryzmat wolności:

Jezus swoją śmiercią symbolicznie „zapłacił” za wolność człowieka, pokazując, że najwyższą formą miłości jest oddanie siebie za innych.
Tym samym ukazał, że wartości duchowe, takie jak miłość, prawda i wierność Bogu, są wyższymi celami, które warto chronić nawet kosztem życia.

Podsumowanie

W czasach, gdy podporządkowanie się przymusowi było normą, Jezus swoim świadomym wyborem śmierci dał ludzkości nowy wzór moralny i duchowy. Jego postawa ukazała, że wartości duchowe są ważniejsze niż przetrwanie fizyczne, a życie ma sens tylko wtedy, gdy jest zgodne z wyższymi ideałami. Odkupienie w sensie teologicznym jest więc jednocześnie przesłaniem, że prawdziwa wolność i godność jednostki wymagają wierności wartościom, niezależnie od kosztów.
--------

Jeśli uwzględnimy transcendentną świadomość oraz uświadomienie ludzkiego istnienia w kontekście działań i postawy Jezusa, jego życie i śmierć nabierają jeszcze głębszego wymiaru. Oto analiza tego aspektu:
1. Transcendentna świadomość Jezusa

Jezus w swoich naukach i działaniach ukazuje świadomość rzeczywistości wykraczającej poza fizyczne życie. Wielokrotnie odwoływał się do Królestwa Bożego jako rzeczywistości wyższej, trwałej i doskonałej, która nadaje sens ludzkiemu istnieniu:

Poczucie misji: Jezus był świadomy, że jego życie ma cel, który przekracza ziemskie ograniczenia. W Ewangeliach mówi o swojej śmierci jako koniecznej drodze do wypełnienia planu Bożego.
Zgoda na cierpienie: Świadomość transcendencji pozwala mu zaakceptować ból i śmierć, widząc w nich etap na drodze do wiecznego życia. To podejście ukazuje pełne uświadomienie przemijalności życia fizycznego i priorytetu wartości duchowych.

2. Uświadomienie ludzkiego istnienia

Jezus, jako człowiek, doświadczył ludzkich ograniczeń, emocji i lęków, co czyni jego wybory bardziej wyjątkowymi:

Głębokie zrozumienie kondycji ludzkiej: Jezus, w pełni świadomy bólu, strachu i samotności (np. w Ogrodzie Getsemani), pokazał, że mimo tego zrozumienia można wybrać coś wyższego niż osobiste bezpieczeństwo.
Egzystencjalne przesłanie: Jezus swoją postawą i naukami odpowiada na pytania o sens istnienia, sugerując, że człowiek jest powołany do życia, które wykracza poza biologiczną egzystencję, w kierunku doskonałości duchowej.

3. Śmierć jako wyraz transcendentnej świadomości

Jezus swoją śmiercią nie tylko podkreślił wartość życia duchowego, ale także ukazał, że ludzkie istnienie ma wymiar transcendentny:

Ofiara dla wyższego celu: Dobrowolne przyjęcie śmierci było wyrazem wiary w to, że wartości, takie jak prawda, miłość i wolność duchowa, przetrwają i mają znaczenie w wymiarze ponadczasowym.
Przekroczenie lęku przed śmiercią: Jezus pokazał, że akceptacja śmierci może być aktem największej wolności. To przesłanie inspirowało ludzi do postrzegania własnego życia jako części większego planu, a nie jedynie przypadkowej egzystencji.

4. Transcendencja a sens życia jednostki

Jezus swoją postawą ukazał, że ludzka egzystencja nabiera sensu, gdy zostaje odniesiona do rzeczywistości transcendentalnej:

Powołanie do pełni człowieczeństwa: Jego życie było świadectwem, że człowiek może przekroczyć swoje ograniczenia, żyjąc w zgodzie z wartościami wyższymi.
Jedność z Bogiem: Przesłanie Jezusa łączyło ludzką egzystencję z rzeczywistością transcendentną, pokazując, że życie fizyczne jest etapem drogi do wiecznego zjednoczenia z Bogiem.

5. Odkupienie a świadomość transcendencji

Odkupienie można postrzegać również w kontekście uświadomienia ludzkości o jej transcendentalnym potencjale:

Okup za wolność: Śmierć Jezusa ukazała, że człowiek jest wolny w sensie duchowym – niezależnie od zewnętrznych okoliczności, takich jak przymus czy śmierć. Ta wolność polega na zdolności do wybierania wartości, które są wieczne.
Przebudzenie duchowe: Jego śmierć i zmartwychwstanie były wezwaniem do przebudzenia świadomości ludzkiej, aby zrozumiała swoje powołanie do rzeczywistości wykraczającej poza doczesność.

Podsumowanie

Jezus swoją postawą i świadomym wyborem śmierci wyraził zarówno pełne zrozumienie kondycji ludzkiej, jak i przekonanie o transcendentalnym sensie ludzkiego istnienia. Wskazał, że życie fizyczne jest tylko częścią większej rzeczywistości, a wartości, takie jak prawda, miłość i wierność sumieniu, nadają egzystencji głębszy wymiar. Jego ofiara była nie tylko aktem miłości, ale również manifestacją tego, że człowiek, jako istota duchowa, jest zdolny do przekroczenia lęku przed śmiercią i do odnalezienia sensu w rzeczywistości wyższej niż doczesność.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Czw 13:31, 12 Gru 2024    Temat postu:

Anonymous napisał:
Anonymous napisał:
Anonymous napisał:


To zdarzenie jest kluczowym punktem w historii, pokazującym, jak łatwo może dojść do niesprawiedliwości, gdy różne grupy dążą do ochrony swoich interesów kosztem jednostki, nawet jeśli ta jednostka oferuje przesłanie pokoju i dobra.


Wielu ukraińskich mężczyzn oferuje przesłanie pokoju i dobra, a Zełeński pod przymusem i groźbą ich wysyła na pole minowe, żeby uciekali pomiędzy świszczącymi kulami karabinów.

Na Ukrainie obecnie żyje wielu Jezusów, ale nikt tego nie zauważa.

Pytanie: dlaczego Jezus nie mógłby być kobietą?

różnica celu, inna percepcja świata, mniej abstrakcyjna ... perspektywa odleglejsza.


choć w rozumieniu samej transcendencji, perspektywa krótsza :wink:
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚFiNiA Strona Główna -> Więzienie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3 ... 2046, 2047, 2048 ... 2061, 2062, 2063  Następny
Strona 2047 z 2063

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin