Forum ŚFiNiA Strona Główna ŚFiNiA
ŚFiNiA - Światopoglądowe, Filozoficzne, Naukowe i Artystyczne forum - bez cenzury, regulamin promuje racjonalną i rzeczową dyskusję i ułatwia ucinanie demagogii. Forum założone przez Wuja Zbója.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Czy automatyzacja czyni system wydajnym?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚFiNiA Strona Główna -> Nauki społeczne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
towarzyski.pelikan




Dołączył: 19 Sie 2018
Posty: 5538
Przeczytał: 19 tematów

Skąd: Ze wsi
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 6:49, 07 Cze 2022    Temat postu: Czy automatyzacja czyni system wydajnym?

Rozwój technologiczny zachęca ludzi do robienia różnych usprawnień, dzięki którym liczą na to, że będzie im się żyło lepiej, wygodniej etc. I jako że żyjemy w epoce automatyzacji w swoim otoczeniu obserwuję wzmożone prace mające na celu zautomatyzowanie wszystkiego co się da, tak żeby wyeliminować zbędny nakład pracy ze strony człowieka, np. czatboty mają sprawić, że przynajmniej te najbardziej standardowe problemy mogą zostać rozwiązane bez udziału żadnego konsultanta-człowieka.

Ogólnie ta tendencja do usprawniania dziedzin ludzkiego życia wydaje się czymś pozytywnym, jednak diabeł twki w szczegółach. Mianowicie, obserwują to co dzieje w moim otoczeniu w kestii automatyzacji dostrzegam niebezpieczne zjawisko, gdzie to co miało z założenia pomóc człowiekowi, usprawnić jego funkcjonowanie, tak aby rzeczywistość lepiej jemu służyła, przynosi odwrotne skutki, w tym sensie, że taki silnie zracjonalizowany system przestaje służyć człowiekowi, a sprawia, że człowiek musi służyć systemowi.

Np. weźmy przykład tego czatbota, którym zastąpiono konsultanta. Z czatbotem kontakt nawiązuje człowiek, który ma złożony problem. Człowiek próbuje na wiele sposób zformułować swój problem, żeby czatbot "załapał" i wypluł poprawne rozwiązanie, jednak po licznych próbach nic z tego nie wynika. Założmy, że twórcy czatbota nie przwedzieli problemów na takim poziomie złożoności albo ten czatbot jeszcze jest niedopracowany i jest wystarczająco elastyczny (jeżeli osoba nie użyje określonych fraz, to nie zrozumie o czym mówi). Natomiast twórcy czatbota przewdzieli, że mogą być problemy z czatbotem i uruchomili specjalną infolinię w razie potrzeby. Infolinia oczywiście też jest zautomatyzowana. Najpierw automatyczna sekretarka informuje, że domyślną formą konsultacji jest czatbot i prosi o użycie czatbota (tak aby odsiać ludzi ze standardowymi problemami), potem prosi o wciśnięcie 1. Po wciśnięciu 1 automatyczna sekretarka próbuje zaklasyfikować rodzaj problemu, prosząc o wybór od 1 do 8. Po wyborze konkretnej kategorii problemu łączy nas z żywym konsultantem, który wysłuchawszy człowieka z problemem dochodzi do wniosku, że to jednak nie ta kategoria, więc przełącza go na inna linię. Konsultant obsługujący tę inną linię ocenia, że to jest problem, który trzeba odesłać do tzw. 2 lini wsparcia. Żeby ograniczyć obciążanie 2 lini wsparcia inny konsultant-weryfikator sprawdza, czy rzeczywiście problem nadaje się do 2 lini wsparcia. Autoodpowiedź z 2 lini wsparcia informuje osobę z problemem, że jego problem został zarejestrowany i czas oczekiwania na odpowiedź wynosi do trzech dni roboczych. Po trzech dniach konsultant 2 lini wsparcia bierze z kolejki zgłoszenie tej osoby i zaczyna nad nim myśleć. Po analizie problemu wraca do tej osoby, że to jest standardowy problem i wysyła jej instrukcje. Osoba z problemem czyta instrukcje kilka razy, ale w dalszym ciągu nie rozumie. W związku z tym ponownie kontaktuje się z infolinią i jeszcze raz przechodzi przez całą proceudrę, gdzie w optymistycznym scenariuszu za którymś razem uzyskuje rozwiązanie, a w pesymistycznym po prostu sfrustrowana rezygnuje z usługi.

Ten przykład może wydawać się co poniektórym wydumany, ale jest to historia oparta na faktach.

Zamysłowi nad automatyzacją obsługi klienta przyświecało przeświadczenie, że to system bardziej wydajny, bo dużą część spraw można załatwić automatem, a do tych bardziej skomplikowanych odsyła się do specjalistów od konkretnych problemów. Jednak to tylko w teorii tak różowo wygląda. W praktyce to jak zostanie zinterpretowany problem przez automat zależy do tego jak zostanie sfomułowany, podobnie kwsestią intepretacji jest, jak ten problem zostanie zaklasyfikowany, a możliwość jego rozwiązania będzie zależała od stopnia zrozumienia tego problemu przez specjalistę. I co do tego ostatniego, ci specjaliści często właśnie dlatego nie potrafią zrozumieć problemów, ponieważ nie ogarniają całego kontekstu, tylko jakiś mały wycinek, przez pryzmat którego tunelowo patrzą na problem. I w ten sposób coś co miało usprawnić obłsugę klienta w rzeczywistości ją skomplikowało, ponieważ błędnie założono, że system algorytmiczny jest bardziej wydajny od kontekstowego, gdzie w tym drugim wypadku na pierwszej lini kontaktu jest człowiek który z racji swojego doświadczenia i wiedzy w lot łapie problem, z którym przychodzi klient.

I taki problem stawiam w tym temacie - czy daleko idąca automatyzacja jest rzeczywistym usprawnieniem?


Ostatnio zmieniony przez towarzyski.pelikan dnia Wto 6:51, 07 Cze 2022, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anna




Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 7:44, 07 Cze 2022    Temat postu:

Pelikanko, dziecko, przecież już wyczerpująco sama odpowiedziałaś na swoje pytanie...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
towarzyski.pelikan




Dołączył: 19 Sie 2018
Posty: 5538
Przeczytał: 19 tematów

Skąd: Ze wsi
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 10:46, 07 Cze 2022    Temat postu:

anna napisał:
Pelikanko, dziecko, przecież już wyczerpująco sama odpowiedziałaś na swoje pytanie...

Anno, babciu, z tym co napisałam można polemizować. Np. może ten problem, który opisałam jest przejściowy i jak tylko się usprawni sam automat, to nagle wszystkie problemy znikną jak ręka odjął.

W tym wątku właściwie stawiam pytanie o status tego problemu. Czy to tylko bolesny okres przejściowy czy jest jakiś błąd w założeniu, że taka daleko posunięta automatyzacja czyni system wydajnym.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anna




Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 11:50, 07 Cze 2022    Temat postu:

Dzięki dziecko za dobre słowo. Odpiszę później, bo mam w gabinecie za dużą grupę młodych żądnych informacji. babcia.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
towarzyski.pelikan




Dołączył: 19 Sie 2018
Posty: 5538
Przeczytał: 19 tematów

Skąd: Ze wsi
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 16:17, 07 Cze 2022    Temat postu:

anna napisał:
Dzięki dziecko za dobre słowo. Odpiszę później, bo mam w gabinecie za dużą grupę młodych żądnych informacji. babcia.

Na szczęście niedługo Twój gabinet zostanie zamieniony w chatbota, więc będziesz miała więcej czasu na pisanie na forum...albo właśnie mniej :wink:
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anna




Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 16:51, 07 Cze 2022    Temat postu:

Bezpośredniego kontaktu człowieka z człowiekiem ( przynajmniej w mojej pracy ), nic ani nikt nie jest w stanie zastąpić.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
towarzyski.pelikan




Dołączył: 19 Sie 2018
Posty: 5538
Przeczytał: 19 tematów

Skąd: Ze wsi
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 17:00, 07 Cze 2022    Temat postu:

anna napisał:
Bezpośredniego kontaktu człowieka z człowiekiem ( przynajmniej w mojej pracy ), nic ani nikt nie jest w stanie zastąpić.

Nie wiem, czym się zajmujesz, ale słyszałaś o tym?
Cytat:
Chatbot, nad którym pracuje zespół pod kierownictwem prof. Jarosława Michałowskiego, w dowolnym miejscu i o dowolnej porze za pośrednictwem popularnych komunikatorów internetowych dostarczy podstawowego wsparcia psychologicznego. Narzędzie będzie mogło wzmocnić proces terapeutyczny, a także dać wsparcie terapeutyczne poza terapią. Algorytmy chatbota pozwolą na tekstową rozmowę z człowiekiem przy zastosowaniu najbardziej skutecznych technik terapii behawioralno-poznawczej, co z kolei umożliwi identyfikację i skorygowanie zniekształconych schematów myślowych powodujących złe samopoczucie psychiczne.

Projekt jest finansowany w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” w latach 2019-2022, nr projektu 012/RID/2018/19 z 18.12.2018 r., kwota dofinansowania 11 985 347 zł. Główna strona projektu »

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anna




Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 17:53, 07 Cze 2022    Temat postu:

Ale:
- nie przytuli
- nie pogładzi o ręce
- nie zobaczysz empatii, serdeczności, ciepła itp.

Spotkanie z maszyną nijak ma się do spotkania z człowiekiem "z krwi i kości".

Zapewne kochanie i Ty tego doświadczyłaś/doświadczysz gdy maszynami zastąpicie nas...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
towarzyski.pelikan




Dołączył: 19 Sie 2018
Posty: 5538
Przeczytał: 19 tematów

Skąd: Ze wsi
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Wto 20:06, 07 Cze 2022    Temat postu:

anna napisał:
Ale:
- nie przytuli
- nie pogładzi o ręce
- nie zobaczysz empatii, serdeczności, ciepła itp.

Spotkanie z maszyną nijak ma się do spotkania z człowiekiem "z krwi i kości".

Zapewne kochanie i Ty tego doświadczyłaś/doświadczysz gdy maszynami zastąpicie nas...

Będziemy się :pidu: i :* wirtualnie. A dzięki technologii VR wirtualne doświadczenie będzie nie do odróżnienia od realnego. W ostateczności będzie można zostać obsłużonym przez humanoidalnego robota typu Sofia:
[link widoczny dla zalogowanych](robot)

Akurat te apsekty, które poruszyłaś mogą zostać z powodzeniem zautomatyzowane.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anna




Dołączył: 06 Gru 2015
Posty: 194
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 21:53, 07 Cze 2022    Temat postu:

Ech, to tylko wierzchołek " góry lodowej". Pisać mi się nie chce. Mam fajną książkę do czytania. W ogóle uwielbiam czytać. Lepsze to niż "skrobipiórstwo". Pozdr.babcia.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ŚFiNiA Strona Główna -> Nauki społeczne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin