 |
ŚFiNiA ŚFiNiA - Światopoglądowe, Filozoficzne, Naukowe i Artystyczne forum - bez cenzury, regulamin promuje racjonalną i rzeczową dyskusję i ułatwia ucinanie demagogii. Forum założone przez Wuja Zbója.
|
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Semele
Bloger na Kretowisku
Dołączył: 09 Lis 2014
Posty: 25516
Przeczytał: 100 tematów
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Wto 8:06, 05 Sie 2025 Temat postu: |
|
|
| Andy72 napisał: | Typowe kłamstwo demona to:
w piekle trwa imprezka dla interesujących buntowników a niebie sami nudziarze, za to w piekle szatan jest didźejem, |
To nawet chyba na rockfestiwalu tak nie myślą.
Gdzie on dziś jest. Już nie w Kostrzyniu......
Ale stary diabeł Owsiak firmuje??
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
|
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Andy72
Dołączył: 30 Sie 2010
Posty: 7280
Przeczytał: 8 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 11:33, 12 Sie 2025 Temat postu: |
|
|
Piekła jest mitem.
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
fedor
Dołączył: 04 Paź 2008
Posty: 16315
Przeczytał: 89 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 11:53, 12 Sie 2025 Temat postu: |
|
|
| Litek napisał: |
Piekła jest mitem. |
A więc Jezus nauczał mitów:
"Wtedy odezwie się i do tych po lewej stronie: "Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny, przygotowany diabłu i jego aniołom! (...) I pójdą ci na mękę wieczną, sprawiedliwi zaś do życia wiecznego»" (Mt 25,41.46)
"Lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do życia, niż z dwojgiem oczu być wrzuconym do piekła ognistego" (Mt 18,9)
"Węże, plemię żmijowe, jak wy możecie ujść potępienia w piekle?" (Mt 23,33)
"A gdy się nim stanie, czynicie go dwakroć bardziej winnym piekła niż wy sami" (Mt 23,15)
"Lepiej jest dla ciebie wejść do życia ułomnym lub chromym, niż z dwiema rękami lub dwiema nogami być wrzuconym w ogień wieczny" (Mt 18,8)
"I będą cierpieć katusze we dnie i w nocy na wieki wieków" (Ap 20,10)
"i wrzucą ich w piec rozpalony; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów" (Mt 13,42)
Jezus wyraźnie i dobitnie naucza, że piekło istnieje i nie jest żadnym "niebytem", bo ludzie tam egzystują i są świadomi swoich cierpień. A twoja brooklyńska sekta zaprzecza słowom Jezusa i nie wierzy w to, co mówi Biblia
Ostatnio zmieniony przez fedor dnia Wto 16:38, 12 Sie 2025, w całości zmieniany 1 raz
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 8:01, 13 Sie 2025 Temat postu: |
|
|
|
Wiele ludzi nie potrafi poprawnie odczytać i zrozumieć nauk biblijnych. Często alegorie czy symbole traktują dosłownie.
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
fedor
Dołączył: 04 Paź 2008
Posty: 16315
Przeczytał: 89 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 11:13, 13 Sie 2025 Temat postu: |
|
|
| Litek napisał: | | Wiele ludzi nie potrafi poprawnie odczytać i zrozumieć nauk biblijnych. Często alegorie czy symbole traktują dosłownie. |
Tak tak, jasne, jak coś ci nie pasuje to po prostu "symbol". Ale w tych samych tekstach, gdzie mowa o piekle i mękach, mowa też o szczęściu w niebie, tylko jakoś nieba już za symbol nie uznajesz. Zero konsekwencji, ale tak to jest u sekciarzy. Prawda jest taka, że Biblię traktujesz wybiórczo, czyli po prostu nie wierzysz w to, co Biblia mówi
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 7:58, 09 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
| fedor napisał: | | Litek napisał: | | Wiele ludzi nie potrafi poprawnie odczytać i zrozumieć nauk biblijnych. Często alegorie czy symbole traktują dosłownie. |
Tak tak, jasne, jak coś ci nie pasuje to po prostu "symbol". Ale w tych samych tekstach, gdzie mowa o piekle i mękach, mowa też o szczęściu w niebie, tylko jakoś nieba już za symbol nie uznajesz. Zero konsekwencji, ale tak to jest u sekciarzy. Prawda jest taka, że Biblię traktujesz wybiórczo, czyli po prostu nie wierzysz w to, co Biblia mówi |
Bóg który jest miłością pozwoli żeby jego stworzenia cierpiały wieczne męki w piekle. Powtarzam wieczne ! Powtórzę wieczne męki w ogniu piekielnym !
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
fedor
Dołączył: 04 Paź 2008
Posty: 16315
Przeczytał: 89 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 8:07, 09 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
| Litek napisał: | | fedor napisał: | | Litek napisał: | | Wiele ludzi nie potrafi poprawnie odczytać i zrozumieć nauk biblijnych. Często alegorie czy symbole traktują dosłownie. |
Tak tak, jasne, jak coś ci nie pasuje to po prostu "symbol". Ale w tych samych tekstach, gdzie mowa o piekle i mękach, mowa też o szczęściu w niebie, tylko jakoś nieba już za symbol nie uznajesz. Zero konsekwencji, ale tak to jest u sekciarzy. Prawda jest taka, że Biblię traktujesz wybiórczo, czyli po prostu nie wierzysz w to, co Biblia mówi |
Bóg który jest miłością pozwoli żeby jego stworzenia cierpiały wieczne męki w piekle. Powtarzam wieczne ! Powtórzę wieczne męki w ogniu piekielnym ! |
To tylko twoje prywatne ludzkie mniemania, które są nieistotne. Istotne jest to, co na ten temat mówi Pismo. A Pismo mówi to:
"Wtedy odezwie się i do tych po lewej stronie: "Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny, przygotowany diabłu i jego aniołom! (...) I pójdą ci na mękę wieczną, sprawiedliwi zaś do życia wiecznego»" (Mt 25,41.46)
"Lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do życia, niż z dwojgiem oczu być wrzuconym do piekła ognistego" (Mt 18,9)
"Węże, plemię żmijowe, jak wy możecie ujść potępienia w piekle?" (Mt 23,33)
"A gdy się nim stanie, czynicie go dwakroć bardziej winnym piekła niż wy sami" (Mt 23,15)
"Lepiej jest dla ciebie wejść do życia ułomnym lub chromym, niż z dwiema rękami lub dwiema nogami być wrzuconym w ogień wieczny" (Mt 18,8)
"I będą cierpieć katusze we dnie i w nocy na wieki wieków" (Ap 20,10)
"i wrzucą ich w piec rozpalony; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów" (Mt 13,42)
Głosisz tylko nauki ludzkie i swoje mętne intuicje. A w kwestiach Boga trzeba słuchać Boga, a nie ludzi (Dz 5,29)
Ostatnio zmieniony przez fedor dnia Wto 8:22, 09 Wrz 2025, w całości zmieniany 2 razy
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 8:30, 09 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
| fedor napisał: | | Litek napisał: | | fedor napisał: | | Litek napisał: | | Wiele ludzi nie potrafi poprawnie odczytać i zrozumieć nauk biblijnych. Często alegorie czy symbole traktują dosłownie. |
Tak tak, jasne, jak coś ci nie pasuje to po prostu "symbol". Ale w tych samych tekstach, gdzie mowa o piekle i mękach, mowa też o szczęściu w niebie, tylko jakoś nieba już za symbol nie uznajesz. Zero konsekwencji, ale tak to jest u sekciarzy. Prawda jest taka, że Biblię traktujesz wybiórczo, czyli po prostu nie wierzysz w to, co Biblia mówi |
Bóg który jest miłością pozwoli żeby jego stworzenia cierpiały wieczne męki w piekle. Powtarzam wieczne ! Powtórzę wieczne męki w ogniu piekielnym ! |
To tylko twoje prywatne ludzkie mniemania, które są nieistotne. Istotne jest to, co na ten temat mówi Pismo. A Pismo mówi to:
"Wtedy odezwie się i do tych po lewej stronie: "Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny, przygotowany diabłu i jego aniołom! (...) I pójdą ci na mękę wieczną, sprawiedliwi zaś do życia wiecznego»" (Mt 25,41.46)
"Lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do życia, niż z dwojgiem oczu być wrzuconym do piekła ognistego" (Mt 18,9)
"Węże, plemię żmijowe, jak wy możecie ujść potępienia w piekle?" (Mt 23,33)
"A gdy się nim stanie, czynicie go dwakroć bardziej winnym piekła niż wy sami" (Mt 23,15)
"Lepiej jest dla ciebie wejść do życia ułomnym lub chromym, niż z dwiema rękami lub dwiema nogami być wrzuconym w ogień wieczny" (Mt 18,8)
"I będą cierpieć katusze we dnie i w nocy na wieki wieków" (Ap 20,10)
"i wrzucą ich w piec rozpalony; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów" (Mt 13,42)
Głosisz tylko nauki ludzkie i swoje mętne intuicje. A w kwestiach Boga trzeba słuchać Boga, a nie ludzi (Dz 5,29) |
Twojego boga ( tyrana) pokochać nie można .
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
fedor
Dołączył: 04 Paź 2008
Posty: 16315
Przeczytał: 89 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 8:34, 09 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
| Litek napisał: | | fedor napisał: | | Litek napisał: | | fedor napisał: | | Litek napisał: | | Wiele ludzi nie potrafi poprawnie odczytać i zrozumieć nauk biblijnych. Często alegorie czy symbole traktują dosłownie. |
Tak tak, jasne, jak coś ci nie pasuje to po prostu "symbol". Ale w tych samych tekstach, gdzie mowa o piekle i mękach, mowa też o szczęściu w niebie, tylko jakoś nieba już za symbol nie uznajesz. Zero konsekwencji, ale tak to jest u sekciarzy. Prawda jest taka, że Biblię traktujesz wybiórczo, czyli po prostu nie wierzysz w to, co Biblia mówi |
Bóg który jest miłością pozwoli żeby jego stworzenia cierpiały wieczne męki w piekle. Powtarzam wieczne ! Powtórzę wieczne męki w ogniu piekielnym ! |
To tylko twoje prywatne ludzkie mniemania, które są nieistotne. Istotne jest to, co na ten temat mówi Pismo. A Pismo mówi to:
"Wtedy odezwie się i do tych po lewej stronie: "Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny, przygotowany diabłu i jego aniołom! (...) I pójdą ci na mękę wieczną, sprawiedliwi zaś do życia wiecznego»" (Mt 25,41.46)
"Lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do życia, niż z dwojgiem oczu być wrzuconym do piekła ognistego" (Mt 18,9)
"Węże, plemię żmijowe, jak wy możecie ujść potępienia w piekle?" (Mt 23,33)
"A gdy się nim stanie, czynicie go dwakroć bardziej winnym piekła niż wy sami" (Mt 23,15)
"Lepiej jest dla ciebie wejść do życia ułomnym lub chromym, niż z dwiema rękami lub dwiema nogami być wrzuconym w ogień wieczny" (Mt 18,8)
"I będą cierpieć katusze we dnie i w nocy na wieki wieków" (Ap 20,10)
"i wrzucą ich w piec rozpalony; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów" (Mt 13,42)
Głosisz tylko nauki ludzkie i swoje mętne intuicje. A w kwestiach Boga trzeba słuchać Boga, a nie ludzi (Dz 5,29) |
Twojego boga ( tyrana) pokochać nie można . |
No i już ucieczka przed twardymi tekstami biblijnymi w puste insynuacje. Ty nie wyznajesz Boga prawdziwego, tylko wyznajesz pluszową atrapę zwaną "Jehowa". Nawet to imię jest błędne z etymologicznego punktu widzenia:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnio zmieniony przez fedor dnia Wto 8:36, 09 Wrz 2025, w całości zmieniany 2 razy
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 10:01, 09 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
Imię „Jehowa” pojawia się w polskiej poezji świeckiej od XVII wieku i przez stulecia było obecne w literaturze, zwłaszcza w kontekście religijnym i filozoficznym. Początkowo używane w tradycji protestanckiej, z czasem znalazło swoje miejsce także w twórczości katolickiej i świeckiej.
📜 Przykłady użycia „Jehowa” w polskiej poezji świeckiej
1. Wespazjan Kochowski – w swoim debiutanckim zbiorze Niepróżnujące próżnowanie (1695) używa imienia Jehowa:
> „Niech się zlękną, niech się wstydzą,
Pohańbienie swoje widzą,
Niech pozna ich harda głowa,
Żeś najwyższy Ty, Jehowa!”
2. Józef Szujski – w Antologii poezji głupich i mądrych Polaków (2000) zamieszczono jego wers:
> „W piersi każdego jest Jehowy głos.”
3. Zygmunt Krasiński – w dramacie Nie-Boska komedia (1835) pojawia się imię Jehowa w kontekście religijnym:
> „Jehowa pan nasz, a nikt inny.”
4. Juliusz Słowacki – w Anhellim (1838) używa imienia Jehowa w kontekście boskiego przebudzenia:
> „Jehowa się przebudził i spojrzał dookoła:
wszystko było, jak wówczas, gdy zamknął powieki przed czasem, który tylko On sam zmierzyć zdoła.”
5. Cyprian Kamil Norwid – w Rzeczy o wolności słowa (1863) używa imienia Jehowa w kontekście biblijnym:
> „A wiatr kątami onych zaświśnie w te słowa:
'Nie rzekłem nic… czytajcie! co zmówił Jehowa!'”
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 10:33, 09 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 10:33, 09 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 10:33, 09 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
fedor
Dołączył: 04 Paź 2008
Posty: 16315
Przeczytał: 89 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 10:45, 09 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
| Litek napisał: | Imię „Jehowa” pojawia się w polskiej poezji świeckiej od XVII wieku i przez stulecia było obecne w literaturze, zwłaszcza w kontekście religijnym i filozoficznym. Początkowo używane w tradycji protestanckiej, z czasem znalazło swoje miejsce także w twórczości katolickiej i świeckiej.
📜 Przykłady użycia „Jehowa” w polskiej poezji świeckiej
1. Wespazjan Kochowski – w swoim debiutanckim zbiorze Niepróżnujące próżnowanie (1695) używa imienia Jehowa:
> „Niech się zlękną, niech się wstydzą,
Pohańbienie swoje widzą,
Niech pozna ich harda głowa,
Żeś najwyższy Ty, Jehowa!”
2. Józef Szujski – w Antologii poezji głupich i mądrych Polaków (2000) zamieszczono jego wers:
> „W piersi każdego jest Jehowy głos.”
3. Zygmunt Krasiński – w dramacie Nie-Boska komedia (1835) pojawia się imię Jehowa w kontekście religijnym:
> „Jehowa pan nasz, a nikt inny.”
4. Juliusz Słowacki – w Anhellim (1838) używa imienia Jehowa w kontekście boskiego przebudzenia:
> „Jehowa się przebudził i spojrzał dookoła:
wszystko było, jak wówczas, gdy zamknął powieki przed czasem, który tylko On sam zmierzyć zdoła.”
5. Cyprian Kamil Norwid – w Rzeczy o wolności słowa (1863) używa imienia Jehowa w kontekście biblijnym:
> „A wiatr kątami onych zaświśnie w te słowa:
'Nie rzekłem nic… czytajcie! co zmówił Jehowa!'” |
A czego to niby dowodzi. Powielanie błędu w literaturze nie jest dowodem na nic. Ty naprawdę masz rozumek nie większy niż ameba. Właśnie dlatego jesteś świadkiem Jehowy
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 7:05, 10 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
| fedor napisał: | | Litek napisał: | Imię „Jehowa” pojawia się w polskiej poezji świeckiej od XVII wieku i przez stulecia było obecne w literaturze, zwłaszcza w kontekście religijnym i filozoficznym. Początkowo używane w tradycji protestanckiej, z czasem znalazło swoje miejsce także w twórczości katolickiej i świeckiej.
📜 Przykłady użycia „Jehowa” w polskiej poezji świeckiej
1. Wespazjan Kochowski – w swoim debiutanckim zbiorze Niepróżnujące próżnowanie (1695) używa imienia Jehowa:
> „Niech się zlękną, niech się wstydzą,
Pohańbienie swoje widzą,
Niech pozna ich harda głowa,
Żeś najwyższy Ty, Jehowa!”
2. Józef Szujski – w Antologii poezji głupich i mądrych Polaków (2000) zamieszczono jego wers:
> „W piersi każdego jest Jehowy głos.”
3. Zygmunt Krasiński – w dramacie Nie-Boska komedia (1835) pojawia się imię Jehowa w kontekście religijnym:
> „Jehowa pan nasz, a nikt inny.”
4. Juliusz Słowacki – w Anhellim (1838) używa imienia Jehowa w kontekście boskiego przebudzenia:
> „Jehowa się przebudził i spojrzał dookoła:
wszystko było, jak wówczas, gdy zamknął powieki przed czasem, który tylko On sam zmierzyć zdoła.”
5. Cyprian Kamil Norwid – w Rzeczy o wolności słowa (1863) używa imienia Jehowa w kontekście biblijnym:
> „A wiatr kątami onych zaświśnie w te słowa:
'Nie rzekłem nic… czytajcie! co zmówił Jehowa!'” |
A czego to niby dowodzi. Powielanie błędu w literaturze nie jest dowodem na nic. Ty naprawdę masz rozumek nie większy niż ameba. Właśnie dlatego jesteś świadkiem Jehowy |
Oczywiście, tylko pan Andryszczak błędu nie powiela. Oświecony człowiek.
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 7:14, 10 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
Dlaczego ogień był rozumiany dosłownie?
1. Dosłowna interpretacja Biblii
- W Nowym Testamencie Jezus mówi o „ogniu wiecznym” (Mt 25,41) i „gehennie, gdzie ogień nie gaśnie” (Mk 9,43). W czasach patrystycznych i średniowiecznych teologowie traktowali te opisy literalnie, jako rzeczywiste cierpienie fizyczne.
2. Poena sensus – kara zmysłów
- W teologii scholastycznej (np. u św. Tomasza z Akwinu) rozróżniano:
- Poena damni – utrata Boga (kara duchowa)
- Poena sensus – cierpienie zmysłowe, np. ogień
- Ogień był więc realnym narzędziem męki, nie tylko symbolem.
3. Środek duszpasterski
- W epoce, gdy analfabetyzm był powszechny, obrazy piekła miały działać wychowawczo. Kaznodzieje używali dosadnych opisów ognia, demonów i mąk, by pobudzić skruchę i strach przed grzechem.
4. Wpływ kultury i sztuki
- Średniowieczne malarstwo, rzeźba i literatura (np. Boska komedia Dantego) przedstawiały piekło jako konkretne miejsce tortur, co wzmacniało dosłowny odbiór.
---
Ewolucja nauczania
Dopiero w XX wieku, m.in. dzięki refleksji św. Jana Pawła II, Kościół zaczął odchodzić od materialistycznego obrazu piekła. Papież mówił, że piekło to raczej stan duszy, a nie fizyczne miejsce z ogniem i siarką.
Zatrzymałeś się w średniowieczu.
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
fedor
Dołączył: 04 Paź 2008
Posty: 16315
Przeczytał: 89 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 7:15, 10 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
| Litek napisał: | | fedor napisał: | | Litek napisał: | Imię „Jehowa” pojawia się w polskiej poezji świeckiej od XVII wieku i przez stulecia było obecne w literaturze, zwłaszcza w kontekście religijnym i filozoficznym. Początkowo używane w tradycji protestanckiej, z czasem znalazło swoje miejsce także w twórczości katolickiej i świeckiej.
📜 Przykłady użycia „Jehowa” w polskiej poezji świeckiej
1. Wespazjan Kochowski – w swoim debiutanckim zbiorze Niepróżnujące próżnowanie (1695) używa imienia Jehowa:
> „Niech się zlękną, niech się wstydzą,
Pohańbienie swoje widzą,
Niech pozna ich harda głowa,
Żeś najwyższy Ty, Jehowa!”
2. Józef Szujski – w Antologii poezji głupich i mądrych Polaków (2000) zamieszczono jego wers:
> „W piersi każdego jest Jehowy głos.”
3. Zygmunt Krasiński – w dramacie Nie-Boska komedia (1835) pojawia się imię Jehowa w kontekście religijnym:
> „Jehowa pan nasz, a nikt inny.”
4. Juliusz Słowacki – w Anhellim (1838) używa imienia Jehowa w kontekście boskiego przebudzenia:
> „Jehowa się przebudził i spojrzał dookoła:
wszystko było, jak wówczas, gdy zamknął powieki przed czasem, który tylko On sam zmierzyć zdoła.”
5. Cyprian Kamil Norwid – w Rzeczy o wolności słowa (1863) używa imienia Jehowa w kontekście biblijnym:
> „A wiatr kątami onych zaświśnie w te słowa:
'Nie rzekłem nic… czytajcie! co zmówił Jehowa!'” |
A czego to niby dowodzi. Powielanie błędu w literaturze nie jest dowodem na nic. Ty naprawdę masz rozumek nie większy niż ameba. Właśnie dlatego jesteś świadkiem Jehowy |
Oczywiście, tylko pan Andryszczak błędu nie powiela. Oświecony człowiek. |
A co tu Andryszczak ma do rzeczy. Przecież to nie on napisał te artykuły. Widzę, że już mentalnie splajtowałeś, jehowicka amebo
Ostatnio zmieniony przez fedor dnia Śro 7:17, 10 Wrz 2025, w całości zmieniany 1 raz
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 7:21, 10 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
| fedor napisał: | | Litek napisał: | | fedor napisał: | | Litek napisał: | Imię „Jehowa” pojawia się w polskiej poezji świeckiej od XVII wieku i przez stulecia było obecne w literaturze, zwłaszcza w kontekście religijnym i filozoficznym. Początkowo używane w tradycji protestanckiej, z czasem znalazło swoje miejsce także w twórczości katolickiej i świeckiej.
📜 Przykłady użycia „Jehowa” w polskiej poezji świeckiej
1. Wespazjan Kochowski – w swoim debiutanckim zbiorze Niepróżnujące próżnowanie (1695) używa imienia Jehowa:
> „Niech się zlękną, niech się wstydzą,
Pohańbienie swoje widzą,
Niech pozna ich harda głowa,
Żeś najwyższy Ty, Jehowa!”
2. Józef Szujski – w Antologii poezji głupich i mądrych Polaków (2000) zamieszczono jego wers:
> „W piersi każdego jest Jehowy głos.”
3. Zygmunt Krasiński – w dramacie Nie-Boska komedia (1835) pojawia się imię Jehowa w kontekście religijnym:
> „Jehowa pan nasz, a nikt inny.”
4. Juliusz Słowacki – w Anhellim (1838) używa imienia Jehowa w kontekście boskiego przebudzenia:
> „Jehowa się przebudził i spojrzał dookoła:
wszystko było, jak wówczas, gdy zamknął powieki przed czasem, który tylko On sam zmierzyć zdoła.”
5. Cyprian Kamil Norwid – w Rzeczy o wolności słowa (1863) używa imienia Jehowa w kontekście biblijnym:
> „A wiatr kątami onych zaświśnie w te słowa:
'Nie rzekłem nic… czytajcie! co zmówił Jehowa!'” |
A czego to niby dowodzi. Powielanie błędu w literaturze nie jest dowodem na nic. Ty naprawdę masz rozumek nie większy niż ameba. Właśnie dlatego jesteś świadkiem Jehowy |
Oczywiście, tylko pan Andryszczak błędu nie powiela. Oświecony człowiek. |
A co tu Andryszczak ma do rzeczy. Przecież to nie on napisał te artykuły. Widzę, że już mentalnie splajtowałeś, jehowicka amebo |
Andryszczak to twój guru
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 7:27, 10 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
Mitologia grecka
- W starożytnej Grecji istniała koncepcja Hadesu, świata podziemnego, gdzie dusze trafiały po śmierci.
- Szczególnie Tartar — najgłębsza część Hadesu — był miejscem wiecznych mąk dla najcięższych grzeszników. Tam właśnie pojawia się motyw wiecznego ognia i cierpienia, który później przeniknął do chrześcijańskiej wizji piekła.
2. Zoroastryzm (religia starożytnej Persji)
- Zoroastryzm wprowadził ideę sądu ostatecznego, gdzie dusze przechodzą przez rzekę ognia — sprawiedliwi przechodzą bez bólu, a grzesznicy cierpią.
- To bardzo przypomina późniejsze chrześcijańskie koncepcje oczyszczenia i kary.
3. Egipt i Babilon
- W Egipcie dusze były sądzone przez boga Ozyrysa, a złe dusze mogły zostać pożarte lub zniszczone.
- W Babilonie istniały opowieści o podziemnym świecie pełnym ognia, gdzie dusze cierpiały — co również wpłynęło na późniejsze religijne wyobrażenia.
4. Wpływ filozofii greckiej
- Filozofowie tacy jak Platon pisali o duszy, która po śmierci może być oczyszczana przez cierpienie.
- Te idee zostały później zaadaptowane przez niektórych Ojców Kościoła, zwłaszcza w okresie hellenizacji chrześcijaństwa.
Piekło tkwi korzeniami w starożytnych mitologiach pogańskich.
Ostatnio zmieniony przez Litek dnia Śro 7:58, 10 Wrz 2025, w całości zmieniany 1 raz
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
fedor
Dołączył: 04 Paź 2008
Posty: 16315
Przeczytał: 89 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 8:36, 10 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
| Litek napisał: | Mitologia grecka
- W starożytnej Grecji istniała koncepcja Hadesu, świata podziemnego, gdzie dusze trafiały po śmierci.
- Szczególnie Tartar — najgłębsza część Hadesu — był miejscem wiecznych mąk dla najcięższych grzeszników. Tam właśnie pojawia się motyw wiecznego ognia i cierpienia, który później przeniknął do chrześcijańskiej wizji piekła.
2. Zoroastryzm (religia starożytnej Persji)
- Zoroastryzm wprowadził ideę sądu ostatecznego, gdzie dusze przechodzą przez rzekę ognia — sprawiedliwi przechodzą bez bólu, a grzesznicy cierpią.
- To bardzo przypomina późniejsze chrześcijańskie koncepcje oczyszczenia i kary.
3. Egipt i Babilon
- W Egipcie dusze były sądzone przez boga Ozyrysa, a złe dusze mogły zostać pożarte lub zniszczone.
- W Babilonie istniały opowieści o podziemnym świecie pełnym ognia, gdzie dusze cierpiały — co również wpłynęło na późniejsze religijne wyobrażenia.
4. Wpływ filozofii greckiej
- Filozofowie tacy jak Platon pisali o duszy, która po śmierci może być oczyszczana przez cierpienie.
- Te idee zostały później zaadaptowane przez niektórych Ojców Kościoła, zwłaszcza w okresie hellenizacji chrześcijaństwa.
Piekło tkwi korzeniami w starożytnych mitologiach pogańskich. |
Czyli Jezus był "poganinem":
"Wtedy odezwie się i do tych po lewej stronie: "Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny, przygotowany diabłu i jego aniołom! (...) I pójdą ci na mękę wieczną, sprawiedliwi zaś do życia wiecznego»" (Mt 25,41.46)
"Lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do życia, niż z dwojgiem oczu być wrzuconym do piekła ognistego" (Mt 18,9)
"Węże, plemię żmijowe, jak wy możecie ujść potępienia w piekle?" (Mt 23,33)
"A gdy się nim stanie, czynicie go dwakroć bardziej winnym piekła niż wy sami" (Mt 23,15)
"Lepiej jest dla ciebie wejść do życia ułomnym lub chromym, niż z dwiema rękami lub dwiema nogami być wrzuconym w ogień wieczny" (Mt 18,8)
"I będą cierpieć katusze we dnie i w nocy na wieki wieków" (Ap 20,10)
"i wrzucą ich w piec rozpalony; tam będzie płacz i zgrzytanie zębów" (Mt 13,42)
| Litek napisał: | 2. Zoroastryzm (religia starożytnej Persji)
- Zoroastryzm wprowadził ideę sądu ostatecznego |
Ale przecież Biblia też mówi o Sądzie Ostatecznym, więc co, Biblia została zerżnięta od pogan? Takich idei biblijnych, pokrywających się z naukami pogan jest o wiele więcej:
[link widoczny dla zalogowanych]
Jesteś tak głupi, że nawet nie zauważasz, że to co przytaczasz uderza w samą Biblię. Tak kończy się jehowickie pranie mózgu
Nie ma żadnych dowodów na to, że biblijna idea piekła została ściągnięta od pogan. Samo to, że jakaś nauka występuje w różnych kulturach nie dowodzi jeszcze zależności
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 9:50, 10 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
Piotr Andryszczak straszy piekłem. Utknął w pogańskich mitach, które przywłaszczylo nominalne chrześcijaństwo.
Ostatnio zmieniony przez Litek dnia Śro 9:53, 10 Wrz 2025, w całości zmieniany 1 raz
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 9:54, 10 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
|
Jesteś laiswomanem czy odstępcą ?
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
fedor
Dołączył: 04 Paź 2008
Posty: 16315
Przeczytał: 89 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 10:13, 10 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
| Litek napisał: | | Piotr Andryszczak straszy piekłem. Utknął w pogańskich mitach, które przywłaszczylo nominalne chrześcijaństwo. |
Bełkot, jehowicka ameba już tylko odgrywa zdartą płytę i nie odnosi się do tego, co obaliło jej wywody
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Litek
Dołączył: 16 Lis 2022
Posty: 1807
Przeczytał: 20 tematów
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 10:26, 10 Wrz 2025 Temat postu: |
|
|
| fedor napisał: | | Litek napisał: | | Piotr Andryszczak straszy piekłem. Utknął w pogańskich mitach, które przywłaszczylo nominalne chrześcijaństwo. |
Bełkot, jehowicka ameba już tylko odgrywa zdartą płytę i nie odnosi się do tego, co obaliło jej wywody |
Żeby się odnieść musi być do czego. Personalny atak świadczy o niemocy i prymitywiźmie danej jednostki .
|
|
| Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|